Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

stage_image1_lg

Teknoloji

Genel yasal gereklilikler ve kullanılmış lastiklerin takılması

Genel Yasal Gereklilikler

Çoğu Avrupa ülkesinde binek araçlar için minimum yasal diş derinliği şartı 1,6mm'dir. Tüketiciye bir gösterge olması açısından lastiğin ana olukları içine diş aşınma göstergeleri yerleştirilmiştir. Bunlar diş derinliği yaklaşık 1,6 mm'ye ulaştığında diş yüzeyiyle aynı seviyeye gelirler.

Yukarıdaki bilgilere ek olarak lastikler, aşağıdaki diş derinliklerine ulaştıklarında otoyol motorlu araçlar uygulamasındaki tüm binek araçlar ve hafif kamyonetlerden sökülmelidir.

• yaz / yüksek performans lastikleri, dört mevsim lastikleri = 3 mm 

• kış lastikleri = 4 mm 


Bu öneriler, sürücülerin minimum yasal diş derinliği olan 1,6 mm'ye ulaşmadan lastiklerini değiştirerek lastik performanslarını (ıslak yolda tutunma gibi) koruduklarını gösteren gerçek dünya deneyimlerinin yanı sıra bizim test sonuçlarımıza dayanmaktadır. Bu durum, 4 mm'nin altındaki diş derinliğinde çekiş performansı gibi kış sürüş özellikleri önemli ölçüde azaldığından dolayı bilhassa kış lastikleri için geçerlidir.

Kullanılmış Lastiklerin Takılması

Lastikler bir araca takılıp kullanıldığı anda "kullanılmış" olarak değerlendirilirler. Hizmet geçmişi belli olmadığından veya bilinmediğinden dolayı kullanılmış lastiklerin satın alınması risk teşkil eder.  Kullanılmış lastikler, yanlış kullanıma maruz kalmış ve lastiğin servis dışı kalmasına neden olabilecek hasarlara sahip olabilirler.

Lastiklerin kullanılamaz hale gelmesine neden olabilecek lastik hasarları veya durumlarının tümü kolay fark edilir olmayabilir. Örneğin, yanlış tamirler veya lastiğin iç astarının gördüğü hasarlar yalnızca lastiğin tekerlekten çıkarılarak iç kısmında yapılacak bir muayenede fark edilebilir. Kalifiye bir lastik servis uzmanı kullanılmış bir lastiği araca takmadan önce iç ve dış muayeneden geçirmelidir. Kullanılmış bir araç alındığında lastiklerin geçmişi de bilinmiyorsa, lastiklerin bir lastik servisi uzmanına muayene ettirilmesi ve hatta çıkarılıp aşağıda belirtilen önerilere göre dahili kontrollerinin yaptırılması tavsiye edilir.


Öneriler:

Aşağıdaki özelliklerden herhangi birine sahip olan kullanılmış lastikleri satın ALMAYIN, SATMAYIN veya KULLANMAYIN:

  • Tamir edilmiş olsun veya olmasın herhangi bir patlak veya diğer türlü delinmelerin olduğu lastikler.
  • Sırt veya kuşak ayrışması gibi içten ayrışma  belirtileri olan lastikler (ör. balonlar, şişkinlikler, topaklar, bölgesel diş aşınmaları, titreşimler, sıra dışı lastik gürültüsü, vb.)
  • Patladıktan sonra üzerinde yürünmüş (run-flat), yetersiz şişirme ve/veya aşırı yükleme hasarları olan lastikler (ör. iç astar aşınması, birbirinden ayrılma veya renk bozulması, aşırı diş omuz aşınması, vb.) 
  • Lastiğin gövde malzemesindeki kesikler, çatlaklar, sıyrıklar, ozon çatlaması/hava yüzünden oluşan çatlaklar, darbe hasarları, ayrışmalar , delikler vb. veya diğer hasarlar ve aşınmalar.
  • Herhangi bir iç astar veya çelik tel hasarı.
  • Geçmişte sıkça yeniden hava basmayı gerektiren ve süreklilik gösteren herhangi bir basınç kaybı.
  • Lastiğin yanağında bulunması gereken ancak silinmiş veya kazınmış DOT lastik kimlik numarası (TIN).
  • Tarih kodu 10 yıldan eskiyi gösteren lastikler. Tarih kodu – DOT TIN numarasının son üç veya dört hanesi lastiğin üretildiği yıl ve haftayı gösterir. Araç üreticileri farklı kronolojik yaş tavsiyelerinde bulunabilir ve lastiklerin özel araç uygulamalarına göre değiştirilmeleri gerekebilir; Continental, bu tip talimatlara uyulmasını tavsiye eder.
  • Bir geri çağırma veya değiştirme programına dahil olan lastikler.
  • Kullanım devamlılığı açısından yetersiz diş derinliğine sahip olma (neredeyse yıpranmış lastikler). 2/32" veya daha düşük diş derinliğine sahip lastikler yıpranmış lastiklerdir.
  • Bükülmüş, çukurlu, çatlamış veya başka şekilde hasar görmüş bir janta takılmış veya takılı bulunan lastikler.
  • Kimyasal, yangın, aşırı ısı hasarları veya diğer çevresel hasarlara maruz kalmış lastikler.
  • "Hurda lastik" olarak belirlenmiş veya başka nedenlerle otoyolda kullanılabilirliklerini kaybetmiş olan lastikler.
  • Yeni lastik görünümü kazandırılacak şekilde değiştirilmiş lastikler (ör. yeniden diş açılmış lastikler).
  • Yanağında "Yolda Kullanılmaz", "NHS", "Yalnızca Yarış Araçları İçindir", "Yalnızca Tarımsal Kullanım İçindir", "SL" (hizmet sınırlı tarımsal lastik), veya bir başka bilgi bulunan lastiklerin kamu yollarında kullanılması yasaklanmıştır.