Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

stage_image1_lg

Teknoloji

Lastik basıncı

Doğru lastik şişirme basıncı nedir ve bu bilgiyi nereden bulabilirim?

Aracınıza yönelik belirlenmiş lastik basıncı araç üreticisi ile lastik imalatçısı arasında belirlenmiştir. Araç/lastik kombinasyonunuza yönelik önerilen lastik basıncı bilgilerini araç el kitabında, yakıt deposu kapağında veya sürücü kapısı iç kısmında  bulabilirsiniz. 

Lastik basıncı araç performansının birçok önemli özelliğini etkiler, bu özellikler: Sürüş konforu, yönlenme dengesi, viraj alma, frenleme ve genel yol tutuş karakteristiği.

Doğru olmayan lastik basıncıyla sürüş, bu sayılan önemli özelliklerden bir veya birkaçını olumsuz yönde etkileyecektir.

Lastik şişirme basıncı nasıl kontrol edilmelidir?

Aracınızın lastiklerini araç ve lastik üreticisi tarafından belirlenmiş basınç değerine kadar şişirmelisiniz. Bu değer yük ve servis koşullarına bağlı olarak değişir.        

Belirtilen basınç değeri daima SOĞUK lastik değeridir ve bu değerin altına düşmesine izin verilmemelidir. Sürüşün ısıyı yükseltmesinden dolayı sıcak lastiklerin içindeki basınç daha yüksek olacaktır. Bu yüzden asla sıcak lastiklerin içindeki basıncı düşürmeyin; çünkü bu lastikler soğuduğunda basınçları da minimum lastik basıncının altına düşebilir. 

Lastik basıncı (varsa yedek lastikler dahil olmak üzere) her 14 günde bir kontrol edilip ayarlanmalıdır. İlave yükler yüzünden lastik basınçlarının şartnameye göre artırılması gerekebileceğinden özellikle uzun bir tatile veya seyahate çıkmadan önce lastik basınçlarını kontrol edip ayarlamanız önem taşır.

Aşırı şişirmenin etkisi

Aşırı şişirilmiş lastiklerle sürüşün aşağıdakilere etkisi olumsuzdur:

  • sürüş konforu
  • yön dengesi 
  • Özellikle hızlı girilen virajlarda, araç yol tutuş karakteristiği
  • Düzensiz aşınma

Araç ve lastik üreticileri tarafından önerilen basınç değerlerini koruyun.  

Yetersiz şişirmenin etkisi

Yetersiz şişirilmiş lastiklerle sürüşün aşağıdakilere etkisi olumsuzdur:

  • direksiyon tepkisi
  • yön dengesi    
  • güvenli sürüş (viraj dönerken lastikler janttan çıkabilir)
  • ekonomi (daha fazla yakıt tüketimi, daha az mesafe kat etme)
  • lastik dayanıklılığı.
  • düzensiz aşınma  

EMNİYET UYARISI - Yetersiz şişirme, lastik yanak iç kısmının hasar görmesine neden olabilir. Bu durum lastiğin bozulmasına hatta parçalanmasına neden olabilir. Gizli lastik hasarları lastik basıncını ayarlayarak düzeltilmez.

Lastik Basıncı İzleme Sistemleri (TPMS)

1 Kasım 2014'ten itibaren Avrupa'da yeni araçların (kategori M1) tümüne Lastik Basıncı İzleme Sistemi (TPMS) kurulmalıdır. Lastik Basıncı İzleme Sistemleri farklı konseptler ve sensörlerden oluşabilir. TPMS sisteminin esas olarak 2 ana tipi mevcuttur:       

Doğrudan sistemler - basınç sensörleri supaba entegre edilmiş veya janta ya da lastiğin iç kısmına monte edilmiştir.

Dolaylı sistemler - lastiğe/janta monte edilmiş herhangi bir basınç sensörü yoktur. Basınç farklılıkları, lastik dönüş çevresindeki değişimler gibi "dolaylı" yollardan ölçülür.   Araba üreticileri, doğrudan veya dolaylı sistemleri kullanmayı tercih edebilirler.

TPMS sistemlerinin monte edilmesi ve bakımı lastik uzmanlarına bırakılmalıdır.

Continental de TPMS Sistemleri üretmektedir. Daha fazla bilgi için lütfen buraya tıklayın. 

Lastiklerde Nitrojen Kullanımı

Nitrojen bazen lastik şişirmede havaya bir alternatif olarak sunulmaktadır.         

Nitrojen bir inert (yanıcı olmayan) gazdır ve temel olarak oksijensiz kuru havadan başka bir şey değildir.

Havada %78 oranında nitrojen bulunur. Nitrojenin inert özelliklerinden dolayı, bu gaz önemli lastik servis uygulamalarında ve/veya uçak ve madencilik uygulamaları gibi zorlu koşullarda sıkça kullanılır. Nitrojen, motor yarışlarında da sıkça kullanılır.      

Normal lastik servis uygulamaları için nitrojenle lastik şişirmenin gereği yoktur. Ancak, nitrojenle şişirme, lastiklere zarar vermez ve sızıntı yüzünden lastik basıncında azalmaları ciddi oranda düşürebilir. Buna rağmen nitrojen, lastik patlaması, lastik/jant arayüz (tel) sızıntıları, supap/jant arayüz sızıntıları, tekerlek sızıntıları vb. gibi nedenlerden dolayı hava kaybını önlemeyecektir.                

İster normal hava ister nitrojenle şişirilmiş olsun, "önemli olan lastik basıncının düzenli takibidir."Yalnızca nitrojen basılmış olması düzenli lastik şişirme basıncı kontrolü yapılmasını engellemez.

Nitrojen kullanımıyla ilgili ayrıntılı bilgi için ekteki Teknik Bilgi dokumanını inceleyebilirsiniz.