Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

stage_image1_lg

Sevdikleriniz bize emanet.

Düzensiz aşınma

Düzensiz aşınma nedir?

Farklı düzensiz aşınma tipleri mevcuttur. En yaygın olanları testere dişli aşınma, tek taraflı aşınma, merkezi aşınma, frenlemeden dolayı lastik dişlerinin düzleşmesi. Tüm bu aşınma türleri farklı sebeplerden dolayı meydana gelirler.

Testere dişli aşınma nedir?

"Testere dişi" aşınma, normal süspansiyon ayarlarıyla normal kullanım esnasında da oluşabilen bir aşınma türüdür. Çalışma esnasında dişler üzerine uygulanan çeşitli bozucu güçlerin etkisiyle dışarıdan görünür (ve duyulabilir) bir aşınmadır. Bunu açıklamak için önce "diş tasarımı" ile ilgili bazı şeyleri söylemek gerekir.

Diş olukları ve kılcalları kesinlikle ıslak ve sulu yollarda emniyetinizi sağlamak için gereklidir. Özellikle düşük profil lastiklerde, diş boşluklarının yüksek oranda olması bu boşlukların suyla doldurularak suda kaymaya karşı korunmak için gereklidir. Çaprazlama su tahliye olukları omuz bölgesinde "serbest bloklar" oluşturur. Bu omuz blokları, belli çalışma koşullarında dönen mekanizmaların bir sonucu aşınarak "testere dişi" yapısı ortaya çıkabilir. Örn; uzun ve düz bir yolda sabit hızla yapılan yolculuklar, süspansiyon geometrisi (mekanik ayar/kamber) bu aşınmaya tipine etki eder. Lastikler yol boyunca dönerlerken, serbest bloklar, lastiğin yola temas alanına yaklaşırken deforme olurlar. Yolla temas ettikçe bunların üzerinde baskı oluşur. Yolla temasları ortadan kalktığında orijinal şekillerine dönerken yüzeye "sürtünürler". Sonuçta bloğun aşınma kenarında daha fazla aşınma olur. Bu aşınma yapısı tahriksiz tekerlek pozisyonlarında meydana gelmesi daha muhtemeldir. "Testere dişi" yapısındaki küçük miktardaki aşınmalar normaldir ve bunun konfor üzerinde olumsuz hiçbir etkisi yoktur. Bu türdeki daha göze çarpan aşınmalar, belli çalıştırma koşullarına işaret ederler (düzensiz şişirme, aşırı içe kapanıklık, düşük-aşınma uygulamaları).                      

İpucu:  Lastiklerdeki aşınma oranının eşit olması için, araç lastiklerinde düzenli olarak rotasyon yapılmalı (araç üreticisi tarafından başka bir seçenek önerilmedikçe). Lastik rotasyonu en azından yazlık/kışlık değişimi esnasında yapılmalıdır.

          

article_66w_image1
Merkezi aşınma nedir?

Bu aşınma şekli yüksek motor gücüne sahip araçların tekerleklerinde ve normalden daha fazla şişirilmiş lastiklerde görülür. Günümüzün orta-sınıf arabalarında bile yüksek tork seviyeleri üretebilen ve yüksek derecelerde kaymaya neden olabilen modern motorlar bulunmaktadır. Bu yüksek tork seviyeleriyle güçlü ivmelenmeler veya şehir trafiğindeki dur-kalklar esnasında ya da trafik ışıklarında kalkarken hızlanma esnasında diş merkezindeki aşınma hızlanabilir.


İpucu: Lastikleri çok geç olmadan tahrikli dingilden tahriksiz dingile geçirerek genel anlamda eşit bir yıpranma yapısı elde etmek mümkündür. Yüksek olan lastik havaaları araç üreticisinin tavsiyelerine göre ayarlanmalıdır. Daima araç üreticisinin tavsiyelerine dikkat edin.

Tek taraflı aşınma nedir?
article_66w_image1

Tek taraflı aşınmanın en yaygın nedeni, şartname dışında olan bir aks geometrisidir. Aks geometrisindeki bozulmalar zaman içinde meydana gelir, kaldırıma vurma, kasislere ve çukurlara girme gibi etkilerin sonucunda ortaya çıkabilir. 

Bir aracın düşük profilli lastiklerle alçaltılması da aks hizalamasını olumsuz şekilde etkileyebilir. Modifiye süspansiyon kolları (ör. yenileme sonrası jant ofset değerinin daha az olması), belirtilen verilerle sürüş esnasında sapmak için tekerleklerin hizalanmasına yönelik eğilimi destekler. Tekerlek hizalamaya dair tüm değerler, tolerans limitleri dahilinde bulunabileceğinden aks ölçüm tezgahında statik olarak ölçüldüğünde bu durum gözden kaçabilir. Sonuç ise düzensiz aşınmada artış olabilir.   

Üreticinin hizalama verileri teslim edildiği durumda olan araçlar için geçerlidir ve değiştirilmiş araçlar için geçerli olmayabilirler.                          

Bir aracın tekerleklerinin hizası bozulduğunda tekerlekler hizalanmalı ve sapma düzeltilmelidir.

Bir aracın tekerleklerinin hizası bozulduğunda tekerlekler hizalanmalı ve sapma düzeltilmelidir.