Kamyon ve Otobüs Lastikleri

stage_goods_TT

Kamyon Lastikleri

Bir tanıtımdan diğerine

Piyasaya sürülen her Continental ticari araç lastiğinin arkasında Andreia Bessa ve José Esteves gibi yetenekler vardır. Nesilden nesile, iyi fikirlerin daha iyi lastiklerle sonuçlanmasını sağlayan geliştirme mühendisleri.

article_66w_image1

Genç kadın bizi parlak mavi gözlerle “merhaba, ismim Andreia,” diyerek karşılıyor. Zarif manikürlü tırnakları, omuz hizasında dümdüz saçları ve inci küpeleriyle teknoloji takıntılı bir lastik geliştiricisine hiç benzemiyor.  Hızlıca yukarıya çıkarak meslektaşı José Esteves’in odasının kapısını açıyor. José 27 yaşında ve Andreia gibi o da Portekizli. Continental Hannover araştırma merkezinde dört yıldır çalışıyor. Her zaman otomobillere ilgi duyduğu için, makine mühendisliği eğitiminin ardından kendisini doğal olarak Almanya’da - Avrupa motor endüstrisinin merkezinde bulmuş. José yakın zamanda 15 yeni Continental ticari araç lastiği geliştirdi - bu yıl piyasaya çıkacak tam bir ürün serisi. Lastikler satışa hazır olana kadar sorumluluğu devam ettiği için, şimdi üretimin sorunsuz olarak gerçekleşmesini temin ediyor.

Andreia, Continental araştırma geliştirme merkezinde 12 aydır çalışıyor ancak lastikleri henüz yalnızca kağıt üzerinde - daha doğrusu bilgisayar ekranında kalıyor. “Tüm sanal test ve deneyleri gerçekleştirerek lastiklerin nasıl görünmesi gerektiğini belirledik” diye açıklıyor çocukluğunda bile Barbie bebek yerine lego ile oynamayı tercih eden 31 yaşındaki genç kadın.  Prototip kalıpları sipariş edildi; lastiklerin beklentileri karşılayıp karşılamadığı sonraki ay başlayacak testler ile belirlenecek.  Bu noktadan itibaren yapılacak tüm değişiklikler ekstra zaman ve paraya mal olacak - yani baskı büyük.  Özellikle karışımda aynı zamanda Andreia’nın projesi için de geliştirilen kauçuk hamuru varken. “Bir şeyin yanlış gitme ihtimaline karşın her zaman bir B planınız olmalı” diyerek gülümsüyor.   Avrupa’da ve Orta Doğu’da inşaat araçlarında kullanılacak lastikler “yarattığı” için, özellikle dayanıklı ve AB mevzuatına uygun olmaları gerekiyor.  “En büyük zorluklardan biri bu” diyen Andreia konuya hakim.

"Isıyı hissedip, yolları görüyoruz"

2012 yılının sonundan bu yana AB’de lastikler dış yuvarlanma gürültüsü ile yakıt verimliliği ve ıslak yol tutuşu bakımından etiketleniyor. Ayrıca Türkiye gibi ülkelere kıyasla Avrupa’da iklim ya da yol koşulları açısından oldukça farklı şartlar geçerli.  José, masasında duran sivri uçlu bir kaya parçasını gösteriyor: Umman hatırası. “Bana, orada kamyonların nelere maruz kaldığını hatırlatıyor,” diye sakince belirtiyor José. “Continental büyümeyi hedefliyor – bu sebeple yeni pazarlara girmesi, yeni müşterileri anlaması gerekir." Genellikle geliştirme işlemlerinin başındaki mühendisler lastiklerin kullanılacağı ülkeleri ziyaret eder.  “Isıyı hissedip, yolları görüyoruz. Yerel müşteri hizmetleri ekipleriyle ve müşterilerle görüşüyoruz,” diye açıklıyor José. Lastikler burada nasıl kullanılıyor? Müşteriler neyi arzu ediyor? “Kısa bir yolculuk yapmak bile genellikle pek çok fikir üretmeyi sağlıyor." Böylelikle Türkiye için özellikle güçlendirilmiş ya da Orta Doğu ülkeleri için özellikle ısıya dayanıklı lastik modelleri üretiliyor.

Andreia ve José yaratıcı becerilere en çok geliştirme sürecinin başında, marka yönetimi departmanı belirli özelliklere sahip bir lastik geliştirmelerini istediğinde ihtiyaç duyuyor.  Ardından fizibilite çalışması yaparak uygulanabilirliğin sınırlarında geziyorlar.  Buna, belki çeşitli ihtiyaçların çelişmesi veya belki de maliyeti artırmadan daha iyi işler yapma ihtiyacı sebep oluyor.   “Her zaman rekabetin bir adım önünde olmak için teknolojik açıdan önder olmalı, nesiller sonrasını düşünebilmeliyiz,” diyor Andreia. Sonu gelmeyen testler yerine doğru hesaplamayla yapılmış iyi bir konsepte ve bilgisayarla modellemeye ihtiyaç var.  Andreia ve José’ye destek olan pek çok meslektaşları var: içindeki çelikten kauçuk bileşime, şekil, yapı ve performansa kadar lastiğin her bir parçasının ayrı bir uzmanı var. Pazarlama, lastiğin müşteriye sunduğu katma değeri kontrol eder.  Müşteri hizmetleri ve saha testlerini yürüten personel yerel koşullara ilişkin ipuçları ve danışmanlık sağlar. Lastik geliştirme çalışmalarına altı-yedi departman katılır ve üretimin bir sonraki aşamaya geçebilmesi için her bir departmanın onay vermesi gerekir.  “Başarılı bir biçimde mihenk taşlarımızdan birine ulaştığımızda sliplerimiz üzerinde bir dizi imza/onay işlemi bulunur,” diye gülerek belirtiyor José.


Jantlar dönsün

Continental’de hiç kimse tek başına sessizce çalışarak lastik icat etmez. “Her şeyin ötesinde proje müdürleri olarak projelerin zamanında ve bütçe dahilinde tamamlanması için her şeyi gerektiği gibi organize edebilmeliyiz,” diyor Andreia, parlayan gözlerle. Güvenli süreçler ile ekipten ve yönetimden alınan geri bildirimler sayesinde her şeyin planlandığı gibi gerçekleşmesi temin edilir.   Continental’de araştırma geliştirme çalışmalarıyla başlayanlar gidişatı belirler. “Üniversiteden mezun olur olmaz bana bir çok sorumluluk verildi - motivasyon açısından müthiş,” diye açıklıyor José.  Andreia hemen ekliyor: “Sizi zorladığını hissediyorsunuz.  Böylesine bir sorumluluk almadan bu kadar çok şey öğrenmek mümkün değil." Andreia, 2010 yılında ilk olarak Continental Portekiz lastik fabrikasında çalışmaya başlamadan önce kimya eğitimi almış ve diğer otomotiv tedarikçi firmalarında çalışmış. “Conti gerçekten de farklı,” diye belirtiyor heyecanla.

Yeni işvereni, işe başladığında tek kelime dahi Almanca bilmiyor olmasını önemsememiş: “Şanslıyız, iş verimliliğimiz dil becerilerimize bağlı değil,” diye açıklıyor Andreia. “Hannover oldukça çok kültürlü bir ortam. Her bir kültürün en iyi özelliklerinin alınması harika bir çalışma ortamı yaratıyor." Ancak buradaki sorunu tahmin etmesi kolay: “Dışarıdayken gözlerimiz otomatikman kamyon lastiklerine takılıyor - tatilde olduğumuzda bile,” diyor José gülümseyerek. Lastikler ne durumda? Ve elbette: Üreticisi kim? “Bir lastiğin geliştirildiğini gördüğümde gurur duyuyorum,” diyor José.

Andreia ve José fikirlerinin tükenmesinden endişe etmiyor: “Her zaman daha da iyisini yapabilirsiniz." Ayrıca gelecek “daha temiz” lastiklerde: daha az emisyon, daha az yuvarlanma direnci sayesinde daha az yakıt tüketimi. Lastik geliştiricilerin zihinlerinde bazı fikirler oluşmuş bile. Çünkü her bir tanıtımın peşi sıra bir diğeri geliyor: Yeni nesil lastikler yolda.