Kamyon ve Otobüs Lastikleri

stage_goods_TT

Kamyon Lastikleri

Dört yıl boyunca dökülen ter ve kauçuk

Lastik geliştiricileri sürekli olarak müşteri taleplerini karşılamaya ve yasal mevzuata uymaya çalışırken fizik ve kimya yasalarıyla mücadele eder. Ancak zor olanı başaramasalar bile Continental yeni hibrid lastik ailesiyle buna çok yaklaştı.

article_66w_image1

Andreas Härtwig masasının üzerinde duran, yeni Conti Hybrid HD3’ün kesiti olan siyah kauçuk parçayı eline aldı. “Sırtı ne kadar ince, bir bakın,” dedi, kısa kollu gömlek giymiş, kendisi de bir o kadar ince adam. “Bu sayede yuvarlanma direncini düşürebiliyoruz.” Härtwig kırmızı bir tornavidayla lastik kesitinin sırtındaki dar kılcal kanalı açıp gösteriyor: “Buradaki kalıplanmış köşeler viraj performansını iyileştiriyor.” Härtwig ile aynı ofisi paylaşan Siljana Lietz, bir diğer kanalı işaret ederek: “Buradaki ince zikzak desen yol tutuşunu karlı havalarda bile artırır,” diye açıklıyor.

Bu iki Continental Ticari Araç Lastik geliştiricisi yeni “bebekleriyle” gurur duyuyor. Conti Hibrid lastik ailesi her iki tarafın en iyi özelliklerini bir araya getirdiği için, buna da sonuna kadar hakları var. Bu lastikler hem kesintisiz, uzun yol kullanımları için hem de lastikleri yüksek strese maruz bırakan sabit manevraların gerektiği eşya teslimi yapan araçlar için idealdir.  Otobanda yakıt tasarrufu sağlarken kentsel alanda “geleneksel” uzun yol lastiklerinden daha iyi performansa sahiptir.


Doğru dengeyi bulmak

Böyle yüksek teknoloji ürünü bir lastik geliştirmek kolay bir iş değildir. “Fikrin ilk oluşumundan ürün olgunlaştırma aşamasına kadar yaklaşık dört yıl geçer,” diyor Siljana. “Öncelikle pazarlama departmanından bize bir problem tanımı gelir: Belirli bir bölgede yaşayan müşterilerimizin şu ve şu özelliğe sahip bir ürüne ihtiyacı var, gibi. Conti Hibrid vakasında problem tanımı maksimum kilometre performansı ve minimum yuvarlanma direncinin mükemmel kombinasyonunu elde etmekti - geliştiriciler için tam bir  muamma. “Bireysel özelliklerin optimizasyonunda teoride neyin işlediğini biliyoruz,” diyor Andreas. “…Ancak aşınmayı azaltan tedbirler yuvarlanma direncini artırıyor. Esas zorluk doğru dengeyi bulmakta.”

New content item

Geliştiricilerin üzerinde oynama yapabildiği üç kilit parametre vardır: lastiğin tasarımı, lastik dişilerinin yapıldığı kauçuk hamur ve sırt şekli.   Yeni Conti hibrid ailesi geliştirme çalışmalarına biri çeker aks lastiklerine, ikincisi ön aks ve treyler lastiklerine odaklanan iki ekip başladı. Lastik geliştirme çalışmalarında, pazarlama departmanından alınan bilgiler ve fizik kanunlarının yanı sıra yuvarlanma direnci, uzun ömürlülük ve gürültü düzeyi gibi konularda yasal mevzuat da dikkate alınır. Yeni Conti Hibrid için optimize edilmiş malzeme karışımını belirlemek tam on sekiz ay sürmüştür. Neden bu kadar uzun? “Kauçuk hamurunda 20’ye kadar farklı malzeme kullanıyoruz,” diye açıklıyor Siljana. “Bu, mükemmel karışımı bulmak için bize binlerce imkan tanıyor.” Ve her bir değişkene hem kimyasal hem fiziki testler uygulanıyor.  Peki ya çekiş performansı?  Hamur bileşimi doğru elastikiyet düzeyine sahip mi?

Laboratuvarda yapılan çalışmalara ek olarak doğru sırt deseni geliştirme çalışmaları ilkin bilgisayarda başlar.  “Daha başlangıçta hangi aks üzerinde lastiğin kaç tane kanala ihtiyacı olduğunu biliyoruz,” diyor Andreas. “Sonuçta bu alanda oldukça deneyimliyiz. Daha çok detaylarla ilgili: 80 adet kesik mi olmalı, 75 mi?” Bilgisayar simülasyonlarından ihtiyaç duyduğumuz cevapları aldığımızda lastik üzerinde kesme işlemi yapmak gerekmez. Bazı adımlar robotlar tarafından gerçekleştirilse de, bilgisayar tarafından belirlenen sırt desenini keskin bıçaklar ve lazerli kesicilerle lastik yüzeyinde oymaları için yine de uzmanlara ihtiyacımız var.  Elle kesilmiş hassas bir prototip için bir oymacı tüm gününü harcar.


Mükemmel lastiği hayal etmek

Test makinelerinde, laboratuvarda, X ışını ile, bilgisayarlı tomografiyle veya araçlar üzerindeki saha testlerinin bir parçası olarak olsun, prototiplere uygulanan testler daha uzun sürer. Prototiplerin son rötuşları bu test sonuçlarına bağlı olarak daha da büyük hassasiyet içerisinde yapılır. Yeni hibrid lastiklerde, örneğin kamyonlar uzun kirli yollarda seyrederken lastiklere daha az kum ve çakıl taşı yapışması için nasıl bir sırt desenine sahip olması gerektiği üzerine geliştirme ekibi uzun uzun düşünmüştür. Sıradan biri için tüm lastikler tıpatıp aynı görünebilir ancak Continental lastiklerinde en küçük kılcal kanalın bile orada olmasının bir sebebi vardır.

Yeni Conti Hibrid ailesi Continental’in en yeni geliştirilmiş kauçuk hamuruna sahiptir. Sırtın kendisi özellikle usta işidir. Yine de geliştiriciler sırtını yaslayıp dinlenmez; ne de olsa geliştirme süreklilik arz eden bir süreçtir. Son sekiz yıldır ürün geliştiricisi olarak çalışan Andreas Härtwig mükemmel lastiğin hayalini kuruyor. “Fabrikalarımızın birinde yeni bir tasarım kalıptan ilk kez çıktığı zaman harika hissederiz” diyor, yüzünde bir tebessümle. “Her şeyin öngörüldüğü şekilde yapılması için elimden geldiği kadar yardımcı olurum.” Meslektaşı Siljana Lietz: “Her zaman daha iyisi vardır.” Malzeme biliminde doktora derecesi bulunan eğitimli makine mühendisi dört yıl zarfında geliştirilecek yeni nesil “Conti Hibrid” lastikleri dört gözle bekliyor.