Kamyon ve Otobüs Lastikleri

stage_goods_TT

Kamyon Lastikleri

Kauçuğa her şeyinizi verin...

Bir kamyon lastiğinin içerisinde 15 farklı tip kauçuk bileşimi olabilir. Belirli modeller için hangi parçaların en uygun olduğu, Continental’de aklınıza gelen her türlü yöntemle, kapsamlı deneyimler ışığında ve hatta ter dökerek test edilir.

‘Klik’ sesi zemin katın her köşesini doldurur.  Yüzlerce dikiş makinesi hiç ara vermeksizin çalışıyormuş gibi bir ses çıkar.  Siyah bantlarla tutturulmuş sayısız piston cam muhafaza içerisinde yıldırım hızıyla bir ileri bir geri hareket eder.  Kauçuk test parçaları burada üretime alınır. Dakikada yüz kez - haftada iki milyon kez bükülürler. Continental malzeme testleri sorumluları çatlakların nasıl oluştuğunu gözlemler - bu malzeme hatasına işarettir.  Ronald Wildt gülümseyerek şöyle diyor: “Testlerden birinde lastik kuşağının kaydı tutulur.” Neredeyse iki yıl süren deneme boyunca kauçuk kuşak 90 milyonun üzerinde tur tamamlar. Yolda lastikler sonsuz defa döndüğü için bu bile yeterince karşılaştırılabilir bir sonuç değildir.  Yalnızca test laboratuvarında tam olarak aynı şartlar uygulanabilir.

article_66w_image1

Ronald Wildt, Hannover-Stöcken araştırma ve geliştirme merkezinde yedi yıldır fiziki malzeme testlerinde çalışıyor.  45 yaşındaki Wildt, kendisiyle birlikte 40 meslektaşının üzerinde her yıl binlerce malzeme denemeleri ve analizleri yaptığı büyük “araç filosunu” gururla gösteriyor.  Farklı alanlara yayılmış sayısız pres, baskı makinesi ve traktör. Biri, sertliği ölçmek için yuvarlak bir kauçuk parçasına iğne batırırken bir diğeri uzama kabiliyetini test etmek için kauçuk bir halkayı esnetiyor.  Bir üçüncüsü geri dönme esnekliğini ölçüyor - bu kamyon lastiklerinde yakıt tüketimi açısından belirleyici bir faktör olan yuvarlanma direnci bakımından önemlidir.  Ayrıca çalışanların “uçak taşıyıcısı” adını verdiği cihaza benzer yüksek teknoloji ürünü cihazlar da var. Bu cihazlar geri dönme esnekliği ve sertlik gibi yüzden fazla testi aynı zamanda otomatik olarak gerçekleştirebilir. Bir de “Ferrariler” var  – her biri yarım milyon avro değerinde, robot kollarıyla kauçuğu mümkün olan her şekilde eğip büken sekiz test sistemi. Ve son olarak da “Lamborghini”: Yüksek hızlarda çeşitli yüzeylerde yol tutuşu simülasyonu yapan, iri gövdeli, yüksek hızlı, doğrusal sürtünme testi cihazı  – Continental soğuk oda içerisinde kendi kar ve buzunu üretir.

New content item

"Kauçuğun hafızası vardır"

Milimetre ve saniye hassasiyetinde ölçülen tüm veriler bilgisayarda işlenerek malzeme geliştiricilere gönderilir. Continental’in kauçuk hamuru formulünü onlar icat etmiştir. “Malzemenin hangi bileşende kullanılacağına bağlı olarak her bir hamur bileşimi üzerinde 15 ila 20 test yapılır,” diyor Fred Waldner. Continental’de on iki yıldır araştırma ve geliştirme departmanında görev yapan kimya doktoru Waldner, 2009 yılından bu yana fiziki malzeme testlerinin başında bulunuyor. Yalnızca sokaktan eski lastik toplayın, malzemeyi nasıl iyileştirebileceğinizi görebilirsiniz. “21. Yüzyıldayız” diyor, gözlüklerinin arkasından gözlerini kırpıştırarak. 

Artık hedefimiz lastikten önce, en mükemmel kauçuk bileşimini elde etmek.  Denemeler giderek daha da ileri ve kapsamlı bir hal alıyor.  “Son yıllarda yüksek frekanslı deformasyon yaratan dinamik test sayısı sekiz katına ve yırtılma gücü testleri de beş katına çıktı,” diyor Fred Waldner. Gelişmeleri daha da hızlandırmak için malzeme testlerinde pek çok makine ve de verimli süreçlere yer vermek gerekir.

Fred Waldner’in ekibinin yılda üzerinde çalıştığı 12.000 civarı formülün yaklaşık 25 tanesi lastiğe dönüşüyor. `Hamur bileşimleri sayısız iyileştirme döngüsünden geçirilerek sürekli olarak daha rafine bir hale getirilir. “Kauçuğun hafızası vardır,” diye açıklıyor. “Çelikten farklı olarak kauçuğun daha önce ne amaçla kullanıldığı her zaman önemlidir."

Bir test parçası üretim bandından en bozulmamış haliyle çıkar.
Bu sebeple malzeme testi yapan uzmanlar kendi test parçalarını da laboratuvarda üretir.

New content item (1)

Kauçuk fırını

Spor ayakkabılarıyla yaylanarak “fırına” doğru koşar adım gidiyor Fred Waldner. Burası sıcak, ama kurabiye yerine kauçuk kokuyor ve ahçı kepi yerine herkes siyah Conti polo tişörtlerinden giyiyor. Bunlardan biri 22 yıldır grupta çalışan, artık Continental’de bir efsaneye dönüşmüş Alberto Sabor. 40 yaşındaki bu adam tam tarife göre malzemeleri dikkatle ölçüyor - doğal kauçuk, dolgu maddesi, plastikleştirici, sülfür, yağ. İşin sırrı hassasiyette.  Tarif edildiği şekilde her şeyi miksere ekleyip, bilgisayarda doğru sıcaklık ve süreyi ayarlayarak karıştırır.  Alberto oluşan yumuşak kütleyi bir tablaya döker.  Dik açılarda, daireler halinde yaydıktan sonra preste - “fırında” - vulkanize edilir.
On dakika sonra yüzünde gülümseme ve ellerinde bir çift mavi koruyu eldivenle metal tepsiyi çıkartır: Kauçuk kurabiyeler hazır! Kontrol laboratuvarı çalışanlarının yapacağı testler için hazırlar.