Kamyon ve Otobüs Lastikleri

stage_goods_TT

Kamyon Lastikleri

Üst düzey testler

article_66w_image1

Test lastikleri en gelişmiş elektronik, laboratuvar kimyasal analizleri, x-ışını görüntüsü ve hatta bilgisayarlı tomografi gibi donanımlara sahiptir: Continental’in mükemmel lastiği üretmek için kullandığı, giderek daha da gelişen test yöntemleri bilgisayarlara veri sağlar.

Rüdiger demir parmaklıkların arkasında duran insan boyundaki yeşil makineye bakıyor. Bu devasa bir çamaşır makinesine benziyor. Ortasında, silindir üzerinde dönen kalın bir jant bulunuyor. “Yuvarlanma direncini burada ölçüyoruz,” diye açıklıyor. “Lastiğin enerji verimliliği için bu oldukça önemli." Atletik yapılı Rüdiger hızlı adımlarla bir sonraki test odasına doğru ilerliyor. Bir köşede, kalın güvenlik camının arkasında 1,7 metre çapında çelik bir silindir dönüyor. Tek seferde, dört kamyon lastiğini birden döndürüyor. “Burada, lastikler parçalanana kadar döndürülür” diyor. “Farklı lastiklerin hangi koşullara, ne süre ile dayandığını test ediyoruz."

Rüdiger Menz, uzman saha dayanıklılık değerlendirme birimi müdürü. Continental’de lastik dayanıklılığıyla ilgili test yöntemlerinin geliştirilmesinden sorumlu. Ve başa çıkmaya çalıştığı bir zorluk var: Continental lastikleri çok uzun ömürlü. “Bazıları bir milyon kilometre boyunca gidebilir. Eğer lastikleri sahada test ediyor olsak, lastiğin tüm ömrünü tamamlaması için bu testi yıllarca sürdürmemiz gerekir.” Günümüzde test lastikleri kendi araçlarımız ve partner nakliye şirketlerinin filoları üzerinde deneniyor.  Rüdiger ve meslektaşları, lastik testlerini hızlandırmak amacıyla yeni prosedürler bulmak için büyük bir baskı altında çalışıyor.

Veriye aç

Bilgisayarlı simülasyonlar en hızlı sonuçları üretir: Daha sert kauçuk hamurunun, dayanıklılık performansı veya yuvarlanma direnci üzerinde nasıl bir etkisi olur? Sırt deseni üzerindeki tırtıklı kanallar sürüş emniyetini artırır mı? Bilgisayarlar, sonuçları sadece birkaç saat içerisinde hesaplar. Ancak sonuçların güvenilir olabilmesi için hesap formüllerinin doğru olması gerekir.  Ve bu yalnızca gerçek kullanım testlerinden alınan verilerle sağlanabilir.  Örneğin, Hannover-Stöcken araştırma ve geliştirme merkezinde yapılan tambur testlerinden birini ele alalım.

Burada her bir kamyon lastiği on tonluk yüke maruz bırakılır.  “Tambur testi çok hassas şartlar altında gerçekleştirilir,” diyor Rüdiger. “Bu sebeple bu yöntem son derece doğru veriler verir. Dezavantajı: Bir seferde yalnızca tek bir yük özelliği test edilebilir - belirli bir yük, belirli bir sıcaklık ya da belirli bir hava basıncı gibi." Ardından çeşitli  faktörlere ilişkin sonuçlar birlikte hesaplanır –  hepsi etkileşim halinde olduğu için yapılması zordur. Ancak üst düzey Continental lastiklerinin yolda tüm ihtiyaçları birden karşılaması gerekir.

New content item

X-ışını görüşü

Yolda yapılan saha testleri uzun zaman alabilir, ancak gereklidir. Test ekibi lastiklere hassas ölçüm cihazları yerleştirerek, örneğin sıcaklık gelişimi gibi özellikleri kaydeder.  Sıcaklığın daha yüksek olduğu bölgelerde, söz gelimi lastik ömrünün değerlendirilmesinde, lastik sıcaklığı faktörü ayrıca önemlidir, diye açıklıyor Rüdiger Menz. Ölçüm cihazlarının yerleştirilebilmesi için, X-ışını odasından uzaktan kumanda ile sırt deseninin üzerinde küçük delikler açılır.  Milimetrenin onda biri büyüklüğünde delikler. X-ışını ile test lastiklerinin yapısı anında gözlenebilir. Ve bize “iç hasarları” da gösterir.

Kullanılan test yöntemleri giderek daha da gelişmektedir. Continental birinci sınıf lastikleri öyle yüksek bir performans sergiler ki, yalnızca dışarıdan çıplak gözle bakmak bir şey ifade etmeyebilir. İşte bu sebeple, kullanılmış ve laboratuvarda kimyasal analizi yapılmış test lastiklerinden kesitler alınır. Bilgisayarlı tomografi (CT) yardımıyla diş derinliğindeki farklılıklar gibi ufak detaylar büyük hassasiyetle analiz edilebilir.

Ve CT ekipmanımız gün boyu çalışır. Araştırma ve geliştirme ekibi her yıl yüzlerce lastiği bilfiil mm genişliğinde ince katmanlara ayırır. Ticari araç lastiğinin şeritler halinde tam olarak taranması yaklaşık 24 saat sürer. Bu şekilde hassas veri elde edilir- bunlarla bilgisayar simülasyonları için algoritmalar oluşturulur. İşte Rüdiger Menz geleceğin burada yattığını düşünüyor. “Ölçüm ve test prosedürlerimizi geliştirmeye devam ederek hedefimize gittikçe daha fazla yaklaşıyoruz: Gerçek lastik performansını tam olarak gösteren, mümkün olduğunca kısa fiili denemeler." Yeni lastik geliştirirken hız ayrıca önemli bir unsurdur. Çünkü yavaşlayan yarışın gerisinde kalır.


Rüdiger Menz bir taraftan bilgisayarına rakamlar girerken, “son yıllarda ürün fikirlerini yol ile buluşturma hızımız ikiye katlandı”, diyor. Makine mühendisliği dalında doktora derecesine sahip Rüdiger Menz’in matematik ve fizik modelleri oluşturmaktan keyif aldığını görmek zor değil. “Ekibimiz buluş ruhuna sahip”, diyor. “Geliştirdiğimiz dayanıklı modellerle çığır açan işler yapıyoruz. Teori ve pratiğin buluştuğu noktadayız. Araştırma yapar, test yöntemlerimizi iyileştirir, program yazar - ve gerektiğinde ürünü iptal etme özgürlüğüne sahip olduğumuzu biliriz.” “”Yeşil çamaşır makinesi” içerisinde lastik dönüp duruyor.