Kamyon ve Otobüs Lastikleri

stage_goods_TT

Kamyon Lastikleri

Kasırga Makinesi: Bir canavar ve teknik bir başyapıt

Makineye yaklaştıkça adının anlamını daha iyi anlıyorsunuz. Kasırga Makinesi çalışırken, kurulu olduğu Continental Slovakya fabrikasının salonunda hava adeta titreşiyor. Puchov'un "Kasırga Makinesi" hem bir canavar, hem de teknik bir başyapıt. Derin bir beton temelin ve yaklaşık 15 metre yükseklikteki kulelerin üzerine, neredeyse büyük fabrika salonunun tavanına değecek şekilde yerleştirilmiş. Çalışmaya başladığında titreşimleri tüm vücudunuzda hissedebiliyorsunuz. Bu titreşimler makinenin doğrudan merkezine yerleştirilmiş büyük silindirin çoğalttığı kuvvetlerden kaynaklanıyor.

Image

Bu makineyi tanımayan insanlar onu ürkütücü bulabilir. Martin Theusner için ise makinenin gürültüsü kulaklarında dolaşan bir melodiyi andırıyor. Kimya doktoru Theusner, Kasırga geri dönüşüm sürecini Continental için tasarlayarak geliştirdi. Ona göre makinenin görüntüsü ve çalışmasından daha güzel bir şey yok. Theusner daha 1996 yılında soğuk kaplama yapılmamış çok miktarda çelik kord atığının nasıl geri kazanılabileceği üzerinde kafa yormaya başlamıştı. O tarihlerde Continental Ticari Araç Lastikleri çevre koruma departmanı müdürüydü. Continental fabrikalarında toplanan binlerce ton atığı her yıl yüksek maliyetlerle ortadan kaldırarak çevreyi atık sahalarıyla kirletmenin mantığını anlayamıyordu.

Bu atık lastik üretiminde kaçınılmazdır. Ancak atığı geri dönüştürememe sonucu, kaçınılmaz değildir. Öncelikle bu amaçla kullanılan malzemenin soğuk kaplama yapılmamıştır. Kamyon lastiklerinin kauçuk bileşiminin içerisine çelik kordlar yerleştirilmiştir. Bu kauçuk bileşiminin soğuk kaplaması henüz vulkanize yapılmadığından, birbirine benzeyen iki değerli ham madde atığı ortaya çıkar. Bu şekilde kaynaklar korunarak atık sahası giderlerinden tasarruf sağlanabilir – çevre dostu, faydalı ve ekonomik bir çözüm.

Her iki bileşeni geri kazanma veya üretim döngüsüne döndürmek amacıyla Theusner’dan önce kimse endüstriyel ölçekte kauçuk bileşimini çelik korddan başarıyla ayıramamıştır. Bu kolay bir iş değildir. Örneğin, demir parçalarını parçalayan metal diskler yardımıyla çamaşır makinelerinin imha edildiği hurdalıklar ve atık imha makinelerinin olmasına rağmen oyun hamuruna benzeyen lastik hamurunu imha etmek karmaşık bir iştir.

teaser_66w_image2

Bununla birlikte Theusner, çelik malzemeyi parlak siyah malzemeden ayırmak için bir fikir geliştirdi. Almanya Baden-Württemberg eyaletinden geri dönüşüm merkezleri  konusunda uzmanlaşmış bir şirketin özel bir makine geliştirmesini sağladı. Çok güçlü bir motora sahip olan bu makinede yüksek hızda dönen iki adet kalın üst çelik zincir bulunur. Dakikada bir kaç yüz devir yapan bu zincirler geniş silindire bir konveyör bandı yardımıyla boşaltılan çelik kord atığını  döverek ezer. Bu sabit kuvvete maruz kalan hamur bileşimi çelik korttan granüller halinde ayrışabilir. Theusner, ilk denemesinde elde ettiği başarıdan memnun kaldı: Uzun yıllardır Continental'de çalışan Theusner: "Hamur granülleri tam da istediğimiz şekilde sonuç verdi" diyor, "ve çelik kord bir ıslak kadar temiz ve netti. Bu elde etmeyi çok beklediğim bir etkiydi!"

“Kasırga Makinesinin" devreye alınması yine de uzun zaman aldı. Nihayet 2012 yılının baharında her şey tamamlandı. O zamandan bu yana Continental Avrupa fabrikaları soğuk kaplama yapılmamış çelik kord atıklarını Slovakya fabrikasına gönderiyor.

Ancak öncelikle cihaz tasarımının biraz geliştirilmesi gerekiyordu. Granüllerin ve çeliğin silindiri farklı noktalardan terk etmesi için  gelişmiş bir flap ve şaft sistemine ihtiyaç vardı. Döngü esnasında kauçuk granüllerinin birbirine yapışmaması için silindire talk pudrası dökülür. Bu granüller yeni bir lastik bileşimine karışmadan evvel bir kaç engelinden daha üstesinden gelmelidir. Diğer yandan, ayrıştırılan metal çok büyük çelik yün toplarının içerisinde katı bir tekneye dönüşür  – çelik endüstrisine satışa ve teslime hazır değerli bir atık.

Lastik üretiminde yeniden kullanılmaya hazır kauçuk tabakaları.

teaser_66w_image3

Talk pudrası şeklinde gri kauçuk granüller daha sonra Puchov fabrikası salonunda bir yolculuğa çıkar. Önce, arta kalan daha kalın telleri silindir bir mıknatıs ayırır. Bu işlemlerin sonunda en küçük metal parçaların içeri yapışmaması gerektiğinden,  tüm metal kalıntıları eleyen Yüksek Gradyan Ayırıcısında kauçuk bileşim granüllerine ayrıştırılır. Ve iş bununla da bitmez. Granüller, Continental lastik hamurunun standart döngüsüne girmeden evvel  Theusner tarafından bir x-ray cihazından geçirilirler. Varsa, hala üzerinde ufak çelik parçaları kalan granüller geri kazanılarak manyetik sisteme yeniden aktarılır.

Böylece ileride bir ticari araç lastiğinin kauçuk bileşimi olacak atıklar büyük miktarlarda defalarca işleneceği parlak krom silindirlerden geçmiş olur. Bu malzemenin çoğunluğu üretim sürecinden geliyor – "kamyon lastiği üretiminden kalan atıklar," diye açıklama getiriyor Theusner. Siyah malzeme kitlesi, bir konveyör bant yardımıyla ince şeritler halinde bir sonraki silindirde aktarılmadan evvel defalarca silindirle düzlenerek kesilir. Daha fazla silindirden geçirme, kesme ve yine silindirden geçirme işlemi için. Lastik üretimi için gerekli olan kalitede tabakalar palet üzerinde yerlerini almadan önce bir kaç istasyondan daha geçer.

teaser_66w_image4

“Kasırga Makinesinden" çıkan granüllerin gri talk pudrası rengi böylece kaybolur. Martin Theusner'in geri dönüşüm merkezinden geri kazanılmış ham maddesi artık tamamıyla üretim döngüsüne yeniden entegre edilmiştir- ve yeni lastiklerde yeniden hayat bulmaya hazırdır!