Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

Aquaplaning

Suda Kızaklama

Suda Kızaklama Nedir ve Nasıl Önlenebilir?

İpuçları: Suda Kızaklama Olasılığını Nasıl Azaltabilirsiniz?

  • Lastiklerinizin hava basıncını rutin olarak kontrol edin.
  • Yasal minimum diş derinliğinizi koruyun.
  • Sürüş sırasında yağmur yağıyorsa, hızınızı düşürün ve  fren mesafenizi koruyun.

Trafiğe çıkan araçlardaki lastiklerin yasal olarak sırt desenine sahip olması zorunludur. Lastik sırtının birincil görevi, ıslak koşullarda yol ile temas alanını etkileyebilecek suyu dışarı atmak, tutuş ve çekiş sağlamaktır. Islak zeminde yüksek hızda seyir halinde iken, lastik ile yol yüzeyi arasında su, kama birikebilir. Lastik yol temasını kaybeder ve araç artık direksiyona duyarlı değildir. Bu durum, suda kızaklama (aquaplaning) olarak bilinir. 

Suda kızaklama sırasında lastikler yolu düzgün bir şekilde kavrayamazsa, bu çekiş eksikliği otomobil güvenliği açısından büyük sonuçlar doğurur. Sürücü, aracın kontrolünü etkin bir şekilde kaybeder ve fren yapamaz, yönlenemez veya hızlanamaz. Suda kuzaklama, büyük olasılıkla yol yüzeyinde şiddetli yağış birikimi olduğunda meydana gelir. Ayrıca yolda, asfaltının büyük su birikintilerinin birikmesine neden olacak kadar düzensiz olduğu durumlarda da olabilir.

Arabanızla suda kızaklama olasılığını azaltmanın birkaç yolu vardır:

  • Araba lastiklerinizi doğru hava basıncında tutun;
  • Lastiklerinizin yasal olarak belirlenmiş en az, minimum diş derinliğinde olmasına dikkat edin.
  • Lastiklerinizi düzenli olarak kontrol edin ve zamanında değiştirin;
  • Islak zeminde seyir hızınızı azaltın.

Unutulmaması gereken önemli nokta, yeterli diş derinliğinin sadece ekstrem durumlarda hayati önem taşımadığıdır. Düşük hızlarda bile, lastikler aşınmışsa kaza riski daha yüksektir.

Diş Derinliğiniz 1,6 mm'ye Ulaşmışsa, Lastiklerinizin Yenileme Zamanı Gelmiş Demektir.

Yeni lastikler, saatte 80 kilometre hızla saniyede 30 litreye kadar su dağıtma kapasitesine sahiptir. Ancak lastik sırtı, düzenli kullanım sonucunda aşınır. Sonuç olarak, lastik sırtı aşındıkça, diş derinliğiniz azaldıkça, lastikler daha az su dağıtır. Örneğin, otomobil lastiklerinin diş derinliği yalnızca 1,6 mm ise, su deplasmanı etkili ve önemli ölçüde azaltılır.  Bu noktadan sonra, suda kızaklama riski önemli ölçüde artar. Ek olarak, azalan sırt da frenleme performansını etkiler. Test sonuçlarının da gösterdiği gibi, bir otomobilin lastiklerinin dişleri ne kadar aşınırsa, tamamen durması o kadar uzun sürer.

Aquaplaning: Braking distances

Continental'in test pisti Contidrom'da gerçekleştirilen bir testte, 8 mm'lik tam diş derinliğine  sahip bir lastikle  yasal minimum diş derinliği 1,6 mm olan lastik karşılaştırıldığında, fren mesafesinin 6,9 metre arttığı gözlemlenmiştir. 3 mm diş derinliğine sahip lastiklerde ise fark 2,7 metre olarak ölçüldü.

Lastik Diş Derinliği Göstergeleri

Lastiklerde bulunan Diş Aşınma Göstergeleri (TWI) ana oluklarda bulunmaktadır. Bu noktalar baz alınarak, diş ölçer ile lastik diş derinliğiniz hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Çoğu Avrupa ülkesinde, araç güvenliği için yasal minimum diş derinliği 1,6 mm'dir ve bu diş derinliğine sahip lastiklerin değiştirilmesi gerekmektedir.

Lastiklerin mümkün olan en iyi performansı sunduğundan emin olmak için, lastiklerinizi düzenli olarak kontrol edin. Ayrıca, dört aksta aynı sırt deseni tasarımına sahip lastikler takın. Ön veya arka akstaki lastiklerinin aynı diş derinliğine sahip olmasına özen gösterin.

Kalan diş derinliğini daha iyi belirlemeye yardımcı olmak için Continental, lastik olukları arasına "ıslak göstergeler" yerleştirdi. Bu gösterge çubukları, lastik sırtı blokları arasında bulunan 3 mm yüksekliğinde duruyor.

Çevreleyen sırt, göstergelerin seviyesine kadar aşınmışsa, önleyici bir güvenlik önlemi olarak tekerlekleri yeni lastiklerle takmayı düşünmenin zamanı gelmiştir.

Suda Kızaklama Durumunda Ne Yapılmalıdır?

Lastikleriniz ister yeni ister eski olsun, sürücüler ıslak yol yüzeylerinde suda kızaklama riskini azaltmak için sürüş hızlarını azaltmalıdır.

Hava ve yol koşullarına bağlı olarak suda kızaklama meydana gelirse, sürücülerin ayaklarını derhal gaz pedalından çekmeleri ve debriyaja basmaları, direksiyonu hareket ettirmemeleri veya fren yapmamaları tavsiye edilir.

Bununla birlikte, bir çarpışma veya ciddi bir kaza tehlikesi varsa, acil durum freni derhal başlatılmalıdır. Çoğu durumda, arka tekerlekler yine de aracı yavaşlatmak için yeterli yol tutuşuna sahip olacaktır.

Lastikler tekrar yolla temasa geçer ve çekiş yeniden kazanılırsa, düşük hızda sürüşe devam edilmesi daha güvenli olacaktır.