# Lastik Hasarları ve Ömürleri

Lastiklerin Değiştirilme Süresi

Lastiklerinizin yaşı hakkında bilmeniz gerekenler

Bir bakışta

Lastikler ne zaman değiştirilir?

  • Lastik diş derinliği yasal sınır olan 1,6 mm'nin altına düştüğünde lastikleri değiştirmelisiniz. Lütfen ıslak ve karlı hava koşullarında güvenli sürüşün lastiklerinizin diş derinliğinden, desen tasarımından ve lastik diş bileşiminden etkilendiğini unutmayın.
  • Islak veya karla kaplı yollarda frenleme performansı, daha düşük diş derinliği ile kademeli olarak azalacaktır. Islak yollarda, diş derinliklerinin azalmasıyla birlikte suda kızaklama riski artar. Bu nedenle lastiklerinizi düzenli olarak kontrol edin, ıslak ve karlı yollarda hızınızı azaltın ve lastiklerinizi zamanında değiştirmeyi unutmayın.
  • On yıldan eski tüm lastikler (yedek lastikler dahil) kullanımdan kaldırılmalı ve yeni lastiklerle değiştirilmelidir..
  • Lastik yanağında bulunan “DOT” sembolünden sonra işaretleri inceleyerek herhangi bir otomobil lastiğinin fiziksel yaşını doğrulayın.

Lastik bakımıyla ilgili sık sorulan bir soru hizmet ömrüyle ilgilidir. Değiştirmeden önce lastikleriniz ne kadar dayanır?

Cevap; sürüş tarzınız, lastiğin diş tasarımı, bölgesel iklim, yol koşulları ve otomobilin ne sıklıkta kullanıldığı gibi farklı faktörlere bağlıdır.

Bir diğer faktör de sürücü olarak sizsinizdir. Tıpkı aracın geri kalanı gibi, tekerleklerinizdeki lastiklerin bakımında da önemli bir rolünüz vardır; lastiklerinize ne kadar iyi bakarsanız o kadar uzun süre dayanırlar. Ayrıca aşınmış lastiklerin yeni lastiklerle ne zaman değiştirileceğine karar vermekten de siz sorumlusunuz.

Lastiklerinizin maksimum hizmet ömrünü değerlendirmek için aşağıdaki yönergeleri kullanın. Bu makalenin ötesinde hala sorularınız varsa, yerel lastik satıcınızda bir uzmana danışın, size yardımcı olmaktan mutluluk duyacaklardır.

patlamış lastik

Lastiklerin ömürlerini uzatmak için lastik bakımı

Continental, mükemmel hizmet sağlamak için lastik üretmekte ve tasarlamaktadır. Lastiklerinizin ömrünü kısaltabilecek yanlış kullanımdan kaynaklanan hasarlardan kaçınmaya özen göstererek lastiklerinizden maksimum faydayı elde edebilirsiniz.

Günlük kullanım sırasında lastiklerinizi maruz bıraktığınız koşullar  (şişirme basıncı, yük, hız, yolda meydana gelen hasarlar vb.) hizmet ömrünün belirlenmesinde kilit rol oynar. Aynı şekilde, lastiklerinizin düzenli rotasyonu ve uygun şekilde saklanması da lastik ömründe etkilidir. Ancak servis koşulları otomobilden otomobile ve sürücüden sürücüye büyük farklılıklar gösterdiğinden, bir lastiğin ne kadar dayanacağına dair kesin tahminler uygulamak imkânsızdır.

Checking tire profil regularly

Ancak, uygun bakımla proaktif olabilir ve lastiğinizin ömrünü uzatabilirsiniz. Zamanından önce yedek lastik satın almak zorunda kalmamak için dikkate alınması gerekenler şunlardır:

  • Lastik basıncını düzenli olarak kontrol etmek;
  • Sırt desenine bağlı olarak arka ve ön lastikler arasında sola ve sağa eşit olarak rotasyon yapmak;
  • Uygun tekerlek ve aks hizasının korunması;
  • Diş aşınmasının kontrol edilmesi (yasal sınır 1,6 mm'dir);
  • Lastiklerde görünür aşınma veya hasar olup olmadığını kontrol etmek;
  • Sürüş sırasında sürüş kalitesine dikkat etmek.

Lastik yaşının kontrol edilmesi

Lastiklerinizin yaşını belirlemek için tek yapmanız gereken lastik yanağına bakmak. Herhangi bir otomobil lastiğinin fiziksel yaşını, lastik yanağındaki “DOT” sembolünden sonra gelen işaretleri inceleyerek hesaplayabilirsiniz:

  • Son dört rakam, lastiğin üretim tarihini en yakın haftaya kadar gösterir.
  • Bu dört sayının ilk çifti, üretim tarihini en yakın haftaya kadar tanımlar (“01” ile “53” arasında değişir).
  • Son sayı çifti üretim yılını belirtir.

Örneğin, DOT'u XXXXXXX2714 olan bir lastiğin üretim tarihi 2014'ün 27. haftasından itibarendir.

Checking tire pressure

Eski lastikler hakkında dikkat edilmesi gereken bazı noktalar

Yanaktaki işaretleri incelerken aşağıdakilere dikkat edin:

  • 2000 yılından önce üretilen lastiklerde, lastiğin üretim tarihini belirtmek için dört yerine üç rakam bulunur.
  • 1990'larda Continental, karakter dizisinin sonuna bir üçgen (◄) eklemiştir. Bunun nedeni, 1990'larda üretilen bir lastiği önceki yıllarda üretilen bir lastikten ayırmaktır.

Örnek olarak “DOT XXXXXXX274◄” bilgisine sahip bir lastik 1994 yılının 27. haftasında üretilmiştir.

Lastikler kaç yıl dayanır?

Continental, belirli bir yaşı geçmiş lastiklerin hizmetten kaldırılmasını destekleyecek herhangi bir teknik veriye sahip değildir. Ancak aracınızın diğer parçaları için geçerli olan prensip, aracınızın lastikleri için de geçerlidir ve lastiklerin yaşı önemlidir.

Continental, lastik ve otomotiv endüstrilerinin diğer üyeleriyle birlikte, on yıldan daha uzun bir süre önce üretilmiş tüm lastiklerin (yedek lastikler dahil) hizmetten çıkarılmasını ve yeni lastiklerle değiştirilmesini tavsiye etmektedir.

Aşağıdaki durumlarda bile bu tavsiyeye uymalısınız:

  • Lastiklerin iyi durumda görünmesi ve dış görünümüne göre halen kullanılabilir olduğu izlenimi vermesi.
  • Lastik sırtındaki aşınmanın minimum yasal sınırı geçmemiş olması.

Kısacası, on yıldan eski bir lastik sürüş için iyi görünse de yine de aracınız için yeni lastikler almanızı öneririz. Sürücüler, lastik çatlaması, diş aşınması veya yaştan kaynaklanan diğer bozulma belirtileri için görsel incelemeye güvenemezler. Lastikler tamamen işlevsel görünse de, lastik yaşı değişim zamanı için belirleyicidir.

Bazı araç üreticileri, lastiğin değiştirilmesi için farklı bir kronolojik yaş önerebilir. Bu öneriler, belirli araç uygulamalarına dair spesifik olarak tasarlanmıştır; Continental, sürücülerin bu talimatlara dikkat etmelerini önermektedir.

Her durumda; çoğu lastik, aşınmış dişler veya diğer nedenler söz konusuysa önerilen herhangi bir değişim süresinden önce değiştirilmelidir. Yine aynı şekilde; belirtilen bu değişim zamanı, sürücülerin gerekli durumlarda aşınmış lastikleri değiştirme sorumluluğunu hiçbir şekilde hafifletmez.

İlgili İçerikler




Bayi Bulucu