Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

All About TPMS

Lastik Basıncı İzleme Sistemi (TPMS)

Lastik basıncını sürekli ve gerçek zamanlı izleyin

Pratik bilgiler: Lastik basıncı izleme sistemlerinin avantajları


  • TPMS, lastik hava basıncını sürekli olarak izler ve belli bir seviyenin altına düştüğünde sürücüyü uyarır.
  • Bu güvenlik özelliği ayrıca aracınızın yakıt tüketimini ve CO2 emisyonunu azaltır.
  • Lastiğin performans özellikleri optimize edilir ve lastik ömrü uzar.


Sürüş güvenliği ve konforu, lastiklerinizin uzun vadede durumu ile doğrudan ilişkilidir. Lastikleriniz kötü durumdaysa, felaketin gerçekleşmesi an meselesidir. 

TPMS Cockpit

 TPMS, hava basıncını gerçek zamanlı olarak, sürekli ve güvenilir bir şekilde izler. Basıncın güvenli bir eşiğin altına düşmesi halinde, harekete geçmesi için derhal sürücüyü uyarır. TPMS, doğru kullanıldığında yaygın kaza nedenlerini ortadan kaldırarak sürüş güvenliğini artırabilir.


Çok etkileyici görünüyor, değil mi? Ama daha bitmedi. Bu paha biçilmez güvenlik özelliğinin bir diğer yararı, aracınızın yakıt tüketimini ve CO2 emisyonunu azaltmasıdır.

Örneğin, bir aracın lastik basıncı sadece 4,85 PSI düşükse, araç yüzde 1,5 oranında daha fazla yakıt tüketir ve buna bağlı olarak daha yüksek miktarda CO2 emisyonu üretir.



TPMS sisteminin birçok avantajı vardır, bunlar:


  • Fren performansından suda kızaklama korumasına kadar lastiğin performans özelliklerini optimize eder,
  • Daha uzun lastik ömrü sağlar,
  • Hıza bağlı uyarı sinyali verir,
  • Fonksiyonların geliştirilmesini mümkün kılan modüler mimarili sistemler,
  • Continental mekanik çözümlerinin tamamıyla uyumludur.


TPMS ile modern direkt ölçümler

Lastik basıncı izleme sisteminin işleyişine daha yakından bakalım. Nasıl çalışıyorlar?

Ölçümler doğrudan lastikten yapılır. Janta monte edilen ve supapla entegre çalışan pilli sensörler, lastik basıncını ölçer. Bu veriler kodlanır ve yüksek frekanslı bir sinyale dönüştürülerek alıcıya iletilir. Daha sonraki kontrol cihazının özel yazılımı bilgileri işler ve aracın gösterge panelinde görüntüler.

Pratikte ise, bu özel sensörler sayesinde sürücü, lastik basıncındaki değişiklikleri tam olarak görebilir. En önemlisi, bu sistemler kritik bir durum ortaya çıkmadan önce sürücüyü uyarır.

TPMS yazılımı o kadar gelişmiştir ki, toplanan verileri değerlendirdikten sonra basınç kaybı oranını hesaplayabilir. Ek sistem fonksiyonları ise, kesintisiz lastik sıcaklığı karşılaştırması, otomatik lastik tanıma ve yedek lastik kontrollerini kapsar.

TPMS, aracın hareket halinde olup olmadığını bile ayırt edebilir ve sensörlerin frekansını buna göre ayarlar. Örneğin araç hareket halindeyken, lastik basıncı ve lastik sıcaklığı birkaç saniyede bir izlenir ve TPMS sonuçları sürekli olarak iletir. Ancak araç duruyorsa, TPMS uzun aralıklarla ölçüm yapar. Yalnızca basınç değişikliği tespit edildiğinde sonuçlar iletilir.


Avrupa’da TPMS ile ilgili yasal mevzuatlar

Avrupa Komisyonu, 2014 yılından bu yana üretilen tüm yeni araçlarda entegre lastik basıncı izleme sistemlerini zorunlu kılan bir kanun çıkardı.

Hali hazırda birçok araçta standart ekipman olarak TPMS var. Ayrıca bu sistemler, verilerini fren sistemi gibi diğer sistemlere aktarabiliyor. Aracınızda TPMS bulunsa bile, zaman zaman  lastik basıncı kontrolünü sağlamalısınız. Continental, rutin bir önlem olarak lastik basıncının iki-dört haftada bir kontrol edilmesini tavsiye ediyor.


Bu sorunu çözmek için Continental, jant sensörleri ve fren sistemleriyle çalışarak lastiğin basınç seviyesi düştüğünde gösterge paneli ikaz ışığıyla sürücüyü uyaran bir lastik basıncı izleme sistemi (TPMS geliştirdi.)


Bayi Bulucu