Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

Inflating tires with nitrogen

Lastiklerde Nitrojen Kullanımı

Lastiklerde Nitrojen kullanımının yararları nelerdir?

Lastikleri hava yerine nitrojenle şişirebileceğinizi biliyor muydunuz? Giderek artan sayıda lastik bayiinin ve lastikçilerin sunduğu bu seçenek, sürüş meraklıları arasında yaygınlaşıyor. Ama jantlarınıza nitrojen dolu lastik takmanın asıl yararı nedir? Bu yarış otomobillerine özgü bir teknik değil mi? Okumaya devam edin ve cevabı öğrenin.



Müşterilerimize hatırlatmayı sevdiğimiz gibi Continental, kilometrelerce mükemmel hizmet sunan lastikler tasarlar ve üretir. Ancak araç sahibi de ara sıra lastikleri kontrol etmekten sorumludur. Uzun vadeli lastik bakımının en basit kuralı, lastik basıncının doğru seviyede tutulmasıdır.


Sıcaklık değişiklikleri lastik basıncını etkiler

Araç üreticiniz tarafından lastiğiniz için belirlenen optimum hava basıncı  ile ilgili bilgiler, araç kullanım kılavuzunda veya sürücü kapısının iç tarafında yer alır. Continental, hava basıncının en az iki haftada bir (ve özellikle uzun yolculuklardan önce) kontrol edilmesini öneriyor.

Peki, nitrojen bu konunun neresinde? Gazlar ısındığında genleşir ve soğuduğunda büzülür. Bunun en belirgin olduğu yer, lastik içindeki gazlardır.

Hava basıncı, sıcaklık değişimlerine göre yükselir veya düşer. Her 12 derecede bir lastik basıncında 1 PSI (inç kareye düşen pound) değişiklik olur. Bu nedenle, lastik basıncını sabah erken saatlerde güneşin ısısı (veya sürüşten kaynaklanan ısı) sıcaklığın artmasına neden olmadan önce kontrol etmek daha iyidir. Soğukta yapılan hava basıncı ölçümleri daha doğru olacaktır.

Bu senaryoda, nitrojen gazı nemi veya yanmayı desteklemediğinden, nitrojen dolu lastikler avantajlıdır. Kabaca yüzde 78 nitrojen, yüzde 21 oksijen ve çeşitli gazlar içeren ortam havasıyla karşılaştırıldığında saf nitrojen, yanıcı olmayan bir soygazdır. Aslında nitrojen, oksijeni tamamen ayrıştırılmış kuru havadır.


Oldukça uzmanlaşmış lastik hizmetlerinde Nitrojen

Nitrojenin bu özellikleri sayesinde, nitrojen dolu lastikler havacılık, madencilik veya inşaat gibi zorlu ortamlarda oldukça uzmanlaşmış hizmetler için yararlıdır.

Kuru nitrojen lastik basıncı farklarını azaltmaya yardımcı olmak için kullanılır, dolayısıyla nitrojen dolu lastikler, olağanüstü performans seviyelerinde küçük bir basınç farkının bile yüksek hızlarda aracın yol tutuşunu etkilediği profesyonel otomobil yarışlarında da kullanılır.

Öyleyse asıl soruya geliyoruz: Nitrojen sizin lastikleriniz için uygun mu? İşin aslı şu ki, günlük kullanılan otomobil lastiklerinin nitrojenle şişirilmesi gerekmez. Hatta anlamsız bir para israfı olduğu düşünülebilir.

Açık olmak gerekirse, lastikleri nitrojenle şişirmek zararlı değildir. Ayrıca lastik basıncı  daha uzun süre sabit kalır. (Normal hava ile şişirilen lastiklerde sızma yoluyla yaşanan basınç kaybı biraz daha hızlıdır.)

Ama lastik patlamaları, lastiğin topuk bölgesinden sızıntılar, supap sızıntıları veya diğer mekanik sızıntılardan kaynaklanan basınç kaybı söz konusu olduğunda, nitrojen çoğunlukla bir fark yaratmaz. Yuvarlanma direnci, yakıt ekonomisi ve lastik eskimesi gibi performans faktörleri açısından, hava dolu lastiklere kıyasla belirgin bir yarar sağlamaz.


Lastik basıncını düzenli olarak kontrol etmenin önemi

Bir kez daha vurgulamak gerekirse, lastik hava basıncını düzenli olarak kontrol edin. Basıncın üreticinin tavsiye ettiği değerin altında olması halinde, hava basıncı doğru seviyeye gelinceye kadar lastik (havayla veya isterseniz nitrojenle) tekrar şişirilmelidir.

Güvenliğiniz için, hava basıncı düşük veya yüksek lastiklerle araç kullanmamalısınız. Bu, aşırı yük ve ısı birikimine neden olarak kaza ile  sonuçlanan lastik arızalarına, ciddi yaralanmalara ve ölüme yol açabilir.

Emin değilseniz, maksimum yük taşıma kapasitesi ile ilgili ayrıntılı bilgi edinmek için araç kullanım kılavuzuna bakın. Ayrıca iç rahatlığı için bir Lastik Basıncı İzleme Sistemine (TPMS) yatırım yapabilirsiniz.


Bayi Bulucu