# Lastik Değiştirme ve Takma

Lastiklerin Takılması

Lastik nasıl takılır?

Nitelikli bir profesyonel tarafından doğru ve güvenli bir şekilde yapıldığında, aracınıza yeni lastik takmak basit bir işlemdir. Bu bölümde, yerel lastik mağazanızda veya servisinizde bu işlemin neleri gerektirdiğini açıklıyoruz.

Kimler lastik takabilir?

Nesnel olarak konuşursak, bunu kendiniz yapmayı deneyebilirsiniz. Yeni lastiklerinize ek olarak, gerekli aletler bir lastik levyesi, bir kriko, kriko sehpaları, bir lastik ayırıcı ve bir lastik şişirici olacaktır. Ancak elinizde uygun alet ve ekipmanlar olsa bile, yeni lastikleri takmanız bir profesyonele göre çok daha uzun sürecektir. Tek bir lastiği tekerlekten çıkarmak bile zor olabilir.

Lastiği hatalı takmanın tehlikeleri hakkında

Yanlış takılmış bir lastik hasar görebilir ve patlayabilir. Bir patlamada açığa çıkan enerji, araç hasarını ve ciddi yaralanmaları içeren trafik kazalarına neden olabilir. Bu nedenle lastiklerin, gerekli önlemleri alacak ve yalnızca onaylı montaj aletleri ve yağlayıcılar kullanacak deneyimli bir teknisyen tarafından takılması önemlidir.

Lastiğin araçtan sökülmesi

Adım 1: Otomobil, motor kapalı ve el freni çekilmiş durumdayken yolculardan araçtan inmiş olmalıdır. Lastik montajcısı, dört tekerleğin tümünde bijon somunlarını bijon anahtarıyla gevşetecek, ama onları henüz çıkarmayacaktır.

Adım 2: Daha sonra, araba dört tekerleğin tamamı yerden kalkacak şekilde hidrolik bir asansörle kaldırılacaktır.

Adım 3: Şimdi teknisyen bijon somunlarını tamamen çıkararak her bir tekerleği çıkaracaktır.

lastik bakımı

Lastiğin tekerleğe takılması

Adım 1: Teknisyen, şişirme basıncını serbest bırakmak için supap içini eski lastikten sökerek çıkaracaktır. Tüm hava dışarı çıktığında, lastik ayırıcı adı verilen özel bir aletle eski lastik janttan çıkarılacaktır. Bu şekilde lastik yanağı ve topuğu janttan uzaklaştırılır.

Adım 2: Yeni lastiğin çapı, jantın çapına uygun olmalı ve araçla kullanım için onaylanmalıdır. Jantlar doğru boyutta, mükemmel durumda ve paslanmamış olmalıdır. Hasar görmüş, deforme veya aşınmış olmamalıdırlar.

Adım 3: İç lastikli lastikleri takarken, lastik montajcısı yeni iç lastikleri kullanmayı tercih edecektir. Bunun nedeni, iç lastiklerin kullanım sırasında esnemesi ve iç lastiklerde kıvrım oluşma riski olmasıdır; geri dönüştürülmüş bir iç lastik aniden yırtılabilir.

Alternatif olarak, iç lastiksiz lastikler takılıyorsa, her zaman yeni supaplarla donatılmalıdır. İç lastiksiz lastikler için kauçuk valfler kullanılıyorsa – bazen geçmeli supaplar olarak da bilinir – ilk olarak araç üreticisinin talimatlarına başvurulmalıdır.

Belirli lastik özellikleri için bir supap desteği de gereklidir; bu, jantın kendisinde veya jant kapağında bulunan ve supapların yüksek hızlarda kapanmamasını sağlayan bir durdurucudur.

Adım 4: Lastik topuklarına geçerken, montajcı topukları ve jantı lastik üreticisinin önerdiği şekilde uygun yağlayıcı ile kaplayacaktır. Ardından lastiği tekerleğe monte etmek için lastik ayırıcıyı kullanacaktır.

Adım 5: Bundan sonra sıra lastiğin şişirilmesine gelir. Bu aşama süresince tekerlek, bir montaj makinesine sıkıca sabitlenmiş durumda kalmalıdır. Emniyete alınmamış bir lastiği şişirmek tehlikelidir. Tesisatçı bunun farkında olacaktır; ayrıca şişirme sırasında lastikten makul bir mesafeyi korumasının nedeni de budur. Tipik olarak, entegre bir basınç göstergesine sahip yeterince uzun, emniyetli bir uzatma hortumu kullanacak ve hava ile dolduğunda lastiğin üzerine eğilmeyecektir.

Adım 6: Lastiğin topukları jantın omzuna doğru bir şekilde oturduğunda, montajcı jantın flanşlarında sağlam bir tutuş sağlamak için lastik basıncını artıracaktır. Bu bağlantı basıncı, üretici tarafından tavsiye edilen maksimum basıncın %150'sini geçmemeli veya 4,0 bar'dan fazla olmamalıdır. Ardından tesisatçı, basıncı araç üreticisinin belirttiği çalışma basıncına ayarlayacaktır.

tire repairer checking the tire integrity

Sırt desenlerinin yönünü kontrol edin

Yönlü lastikler, tekerlek ileri doğru yuvarlanırken yanaktaki ok yönünde dönmelidir.

Bu kuralın tek istisnası, yedek lastiğin kısa süreli kullanımı ile ilgilidir. Ancak sürücüler ilk fırsatta belirtilen takılı pozisyona dönmelidir.

Asimetrik lastikler olması durumunda, asimetrik dişlerinin optimum etkiyi elde edebilmesi için, yanak aracın dışında "dışarıda" olacak şekilde takılmalıdır.

Lastiklerin araca takılması

Adım 1: Eski lastik düzensiz aşınma belirtileri gösteriyorsa, montajcı aracın aks geometrisini kontrol edecek ve gerekirse düzeltmeler yapacaktır.

Adım 2: Supaplar, hassas supap içlerini ve lastiğin içini korumak için supap kapaklarıyla (ideal olarak bir sızdırmazlık halkasıyla) donatılmalıdır.

Adım 3: Tekerlek kapaklarını ve jant bileziklerini takarken, montajcı lastik yanağı için yeterli boşluk olmasını sağlayacaktır. Tekerlek kapağı ve jant bilezikleri, özellikle jant koruma flanşlı lastikler için hiçbir koşulda lastiğe temas etmemelidir.

Adım 4: Bijon somunlarını elle sıktıktan sonra, tesisatçı arabayı hidrolik kaldırma ile yere indirecektir.

Adım 5: Son olarak, araba yere indiğinde, bijon somunlarını yıldız şeklinde daha sıkı sıkacaktır.

A man is tightening the screws at front tire.

Lastik takma maliyetleri

Yeni lastiklerinizi takmak için bir lastik satıcısına veya tamirciye gidecekseniz ki bunu yapmanızı öneririz  maliyet gereksinimlerinize göre değişebilir. Örneğin, bir bayiden yeni bir lastik seti satın alabilir ve bunları aynı anda taktırabilirsiniz. Veya eski lastikleriniz olağandışı aşınma ve yıpranma belirtileri gösteriyorsa, tesisatçınız otomobilin ek çalışma gerektirdiğini fark edebilir.

Özellikle yaz ve kış lastikleri arasında geçiş yapmak söz konusu olduğunda, uzun vadede belki de en uygun maliyetli yaklaşım, eksiksiz bir lastik setini satın almak olacaktır. Bu şekilde, mevsimler değiştiğinde basit bir geçiş için lastiklerinizi yerel servisinize getirebilirsiniz. Küçük bir ücret karşılığında garaj, alternatif lastik setinizi kullanmadığınız zamanlarda sizin için saklayabilir

Bayi Bulucu