Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

Fitting tires

Lastiklerin Takılması

Lastik nasıl takılır?

Tebrikler, yeni lastik aldınız. Yeni lastiklerin aracınızın jantlarına takılması, nitelikli bir lastikçi tarafından doğru ve güvenli bir şekilde yapıldığında basit bir işlemdir. Bu bölümde, bu işin lastik bayisinde veya serviste nasıl yapıldığını açıklıyoruz.


Lastikleri kim takabilir?

Tarafsız konuşmak gerekirse, bu işi kendiniz yapmayı deneyebilirsiniz. Gereken araçlar, yeni lastiklerinizin dışında bijon anahtarı, kriko, ayaklı kriko, lastik sabitleyici ve lastik şişirme tabancasıdır. Ancak elinizde uygun alet ve ekipman olsa da yeni lastikleri takmanız bir uzmana kıyasla çok daha uzun sürecektir. Tek bir lastiği janttan çıkarmak bile zor olabilir.


Hatalı montajın tehlikeleri hakkında

Hatalı takılan lastikler hasar görebilir ve patlayabilir. Patlama sırasında ortaya çıkan enerji, aracın hasar görmesiyle ve ciddi yaralanmayla sonuçlanan trafik kazalarına yol açabilir. Bu nedenle lastiklerin, gerekli önlemleri alan ve yalnızca onaylı montaj aletlerini ve yağlarını kullanan deneyimli bir teknisyen tarafından takılması önemlidir.

Tekerleğin araçtan sökülmesi


1. Adım: Araçta yolcu bulunmamalı, motor kapalı ve el freni çekilmiş olmalıdır. Lastikçi, tekerleklerin tüm bijonları  bijon anahtarı ile gevşetecek, ancak henüz çıkarmayacaktır.

2. Adım: Daha sonra araç hidrolik liftle kaldırılarak tekerleklerin yerle teması kesilecektir.

3. Adım: Bunun ardından lastikçi, bijonları çıkarıp tekerlekleri sökecektir.


Lastiğin janta takılması

1. Adım: Lastikçi, hava basıncını tahliye etmek için supap iğnesini eski lastikten söküp çıkaracaktır. Tüm havayı boşalttıktan sonra, lastik sökme takma makinesi ile eski lastiği janttan ayıracak ve böylece lastik yanağını ve topuğunu janttan çıkarabilecektir.

2. Adım: Yeni lastiğin çapı janta uygun olmalı ve söz konusu araçta kullanımı onaylanmış olmalıdır.  Jantlar doğru ebatta, kusursuz ve passız olmalıdır. Hasarlı, deforme olmuş veya yıpranmış jantlar kullanılmamalıdır.

3. Adım: İç lastikli lastik takarken lastikçi, yeni iç lastikler kullanacaktır.  Çünkü iç lastikler kullanıldıkça esner ve katlanma riski bulunur, yeniden takılan iç lastikler aniden yırtılabilir.

Alternatif olarak, iç lastiksiz lastikler takılırken daima yeni supaplar kullanılmalıdır. İç lastiksiz lastikler için geçmeli valf olarak da bilinen kauçuk supaplar kullanılıyorsa, öncelikle araç üreticisinin talimatları dikkate alınmalıdır. Belirli lastik özellikleri söz konusu olduğunda, supap desteği de gerekir. Bu, jantta veya göbekte bulunan ve supapların yüksek hızlarda zorlanmamasını sağlayan bir stoperdir.


4. Adım: Lastikçi, lastik topuğuna geçtiğinde topukları ve jantı, lastik üreticisi tarafından önerilen lastik montaj kremi ile kaplayacaktır. Daha sonra lastik sökme-takma makinesiyle lastiği janta takacaktır.

5. Adım: Sıra lastiğin şişirilmesine geldi. Bu aşamada tekerlek, bir lastik sökme takma makinesine sıkıca sabitlenmelidir. Sabitlenmemiş bir lastiği şişirmek tehlikelidir. Lastikçi bunun bilincindedir ve bu nedenle şişirme sırasında lastikle arasında güvenli bir mesafe bırakır. Genellikle entegre basınç göstergesine sahip, yeterince uzun ve güvenli bir uzatma hortumu kullanacak ve havayla dolmakta olan lastiğin üzerine eğilmeyecektir.

6. Adım: Lastik topukları jant flanşına doğru şekilde yerleştiğinde, lastikçi jant flanşlarını sağlam bir şekilde kavraması için lastik basıncını artıracaktır. Bu montaj basıncı, üreticinin önerdiği maksimum basıncın %150'ini geçmemeli veya 4,0 bardan fazla olmamalıdır. Daha sonra lastikçi, basıncı araç üreticisi tarafından belirtilen çalışma basıncına getirecektir.


Sırt deseninin yönünün kontrol edilmesi

Yönlü lastikler, jant ileri doğru hareket ederken lastik yanağında yer alan ok yönünde dönmelidir.

Bu kuralın tek istisnası, kısa süreli kullanılan yedek lastiklerdir. Ancak sürücüler, lastiği ilk fırsatta belirtilen konuma almalıdır.

Asimetrik sırt desenin sahip lastiklerin optimum performansa ulaşması için, yanağın "dış tarafı" aracın dış tarafına denk gelecek şekilde takılmalıdır.



Tekerleğin araca takılması

1. Adım: Eski lastikte eşit olmayan aşınma belirtileri varsa, lastikçi aracın aks geometrisinin kontrol edecek ve gerekirse düzeltecektir.

2. Adım: Hassas supap içini ve lastiğin iç kısmını korumak için supaplara (mümkünse mühürleme halkalı) supap kapakları takılmalıdır.

3. Adım: Lastikçi, supap kapaklarını ve jant bileziklerini takarken lastik yanağı için yeterince boşluk bırakacaktır. Özellikle jant koruma flanşlı lastiklerde, jant kapağı veya jant bileziği hiçbir koşulda lastikle temas etmemelidir.

4. Adım: Lastikçi, bijonları elle sıktıktan sonra hidrolik lift ile aracı yere indirecektir.

5. Adım: Son olarak, araç yerdeyken, yıldız şeklinde bir sıra izleyerek bijonları iyice sıkacaktır.


Lastik montajının maliyeti

Yeni lastiklerinizin takılması için lastik bayiine veya lastikçiye giderseniz (ki bunu tavsiye ediyoruz) bunun maliyeti, gereksinimlerinize bağlı olarak değişebilir. Örneğin bir bayiden aldığınız lastikleri yine orada taktırabilirsiniz. Veya eski lastiklerinizde olağandışı aşınma ve yıpranma belirtileri varsa, lastikçiniz aracın ek iş gerektirdiğini fark edebilir.

Özellikle yaz ve kış lastiklerinizi değiştiriyorsanız, uzun vadede belki de en uygun maliyetli yaklaşım, tüm lastik ve jantları birlikte satın almak olacaktır. Böylece, jant-lastik setinizi mevsim değişikliklerinde servise götürerek kolayca değişimini sağlayabilirsiniz. Servis, makul bir ücret karşılığında, kullanmadığınız süre boyunca lastiklerinizi saklayabilir.


Bayi Bulucu

Farklı ebat ve desende lastiklerin kullanımı

Continental, optimum güvenlik ve performans için aracınızın her jantında aynı lastiklerin kullanılmasını öneriyor. Yani ön ve arkada markası, ebatı, sırt deseni, yük endeksi ve hız kategorisi aynı lastikler olmalıdır.

Daha Fazla Bilgi

Lastik Değişimi

Seasonal tire change

Doğru lastiği doğru mevsimde alma...

Daha Fazla Bilgi

Lastik Tamiri

Drivers must know whether a repair on a flat tire is legally permissible, or whether they have to buy a new tire instead.

Patlak bir lastikte yasal olarak nelere izin verilebileceğini veya bunun yerine yeni bir lastik almanız gerekip gerekmediğini öğrenin.

Daha Fazla Bilgi