Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

Lastik Bileşenleri

Lastik Bileşenleri

Modern binek lastiklerin bileşenlerine içeriden bakış

Modern binek lastiklerin karmaşık bir yapısı vardır. Bugün kullandığımız kauçuk lastikler bir asırdan uzun süredir üretiliyor. Continental, günümüzün çelik kuşaklı radyal lastiklerinin geliştirilmesinde, lastik tasarımının ve fonksiyonlarının iyileştirilmesinde önemli bir rol oynamıştır. Modern lastiği nasıl bileşenlere ayırdığımızı görmek için okumaya devam edin.

Lastik bileşenleri yapısal olarak iki temel gruba ayrılabilir: Lastik sırtı- kuşak yapısı ve karkas. Bu elemanlar birkaç katmandan oluşur.

Şimdi, lastik dış yüzeyinden başlayıp lastik iç katmanlarına doğru devam ederek, lastik bileşenlerine tek tek göz atalım. Bu bileşenlerin ne tür bir rol oynadığını da keşfedeceğiz.


New content item

Lastik Sırtı : Sizi yolda tutan kısım

Lastiğin sırtını ve kuşağını oluşturan dış katmanlardan başlayalım. Prensip olarak bu kauçuk bileşen, karkası sarar ve düşük yuvarlanma direnci, optimum yol tutuşu, uzun ömür ve yüksek kilometre performansı sağlar.


1. Lastik Sırtı: Sentetik ve doğal kauçuktan oluşur. Yeni bir lastikte, bu dokulu yüzey, yüksek kilometre performansı, iyi yol tutuşu ve su tahliyesi sağlar. Bu, her koşulda güvenli sürüş demektir. Yola ve yanağa bağlanan sırt bölgesi, üç bölümden oluşur:

  • Üst sırt: Lastiğinizin yolla en çok temas eden kısmıdır. Her türlü yol yüzeyinde kavrama, aşınmaya karşı direnç ve yön kararlılığı sağlar.

  • Alt sırt: Üst sırtın altında yer alan alt sırt bölgesi,  yuvarlanma direncini ve lastiğin iç bölgesinde karkas hasarlarını azaltır.

  • Omuz bölgesi: Lastik sırtının dış kenarlarını oluşturan bu bölge, lastik sırtından yanağına doğru optimum geçiş sağlar.

Continental'in Katkısı: 1904 yılında Continental, zamanın pnömatik lastiklerine sırt deseni getiren ilk lastik üreticisi olmuştur.



2. Üst kuşak katları: Doğrudan sırtın altına oturan bu katman, lastiğin yüksek hızlarda kullanılabilmesini sağlar. Bir sicimin bir topun etrafını defalarca sardığını hayal edin. Üst sırt katları buna benzer. Tek parça kauçuk kaplı güçlü naylon korddan oluşurlar. Bu kord, üst üste binmeden lastiğin çevresini bir taraftan diğer tarafa sarmalar.


Continental’in Katkısı: Kauçuk kaplı keten dokuma bez bu işlevi yerine getirmekteydi.  Ancak çapraz dişler birbirlerine sürtünerek lastik ömrünün kısalmasına neden oluyordu. 1923 yılında Continental yeni bir kord bezini piyasaya sürdü. Bu bezde, kauçuk kaplı destekleyici liflerin tuttuğu ve bir yönde uzanan kordlar yer alıyordu. Bu yeni bezle üretilen lastikler çok daha uzun ömürlü oldular.


3. Çelik kord kuşağı katları: Güçlü çelik kordlar, bu tabakada lastiği daha sağlam hale getirir.

Lastiğin şeklinin korunmasını ve yön kararlılığını artırır.

Yuvarlanma direncini azaltır.

Lastiğinizin kilometre performansını artırır.



Karkas: Lastiğin iç kısmıdır

Şimdi de karkas olarak bilinen lastiğin iç kısmını keşfedelim. Karkas, lastik altında bir hava yastığı gibi iç lastik görevi görür. Yükü taşıyan lastiğin kendisi değil, içerisindeki basınçlı havadır. Bu yüzden şişirme basıncı çok önemlidir. Lastiği patlayan kişiler bunu çok iyi bilir!


4. Tekstil kord: Kauçuk kaplı rayon veya polyesterden oluşan bu tekstil tabakası, lastiğin iç basıncını kontrol altında tutar ve şeklini korur.


5. İç astar: Hava geçirmez bir bütil kauçuk tabakasından oluşan iç astar şu önemli işlevleri yerine getirir:


  • Lastiğin içindeki basınçlı havanın muhafaza edilmesini sağlar, dışarıya hava sızmasını engeller.

  • Günümüzün modern, iç lastiksiz binek lastiklerinde iç lastik görevi görür.

6. Lastik yanağı: Lastiğinizin dış duvarıdır, lastik omzu ile lastiğin sırtına bağlanır. Doğal kauçuktan yapılan lastik yanağı, karkası dışarıdan gelecek hasarlara ve olumsuz hava koşullarına karşı korur.


Lastik topuğu: Lastiğinizin jant ile temas alanını oluşturur.

Karkasın bir parçası olan lastik topuğu, kenar oluşturarak lastiğin jant kanalına güvenli bir şekilde oturmasını sağlar. Hava basıncı sayesinde lastik jantın üzerine tutunur. Topuk bölgesi üç kısımdan oluşur.


7. Topuk takviyesi: Bir çeşit güçlü, ısıya dayanıklı, naylon veya aramid elyaftan yapılan bu ince sentetik şerit:


  • Yön kararlılığını artırır.

  • Hassas direksiyon hakimiyeti sağlar.

8. Topuk profili: Sentetik kauçuktan yapılan dengeleyici bir dolgudur. Topuk takviyesi ile aynı görevleri yerine getiren topuk profili, ayrıca direksiyon konforunu sağlar.


9. Topuk teli demeti: Topuğun merkez kısmı, kauçuk kaplı çelik telden yapılmıştır. Lastiğin jantın üzerine sıkıca oturmasını sağlar.


Bu bileşenlerin lastik yapım sürecinde nasıl bir araya geldiği hakkında buradan daha fazla bilgi edinebilirsiniz.


Bayi Bulucu