# Lastik Temelleri

Lastik Karışımı

Lastiklerinizin içinde ne var?

Lastiklerinizin önemini küçümsüyor olabilirsiniz, ancak aracınızın tekerleğinde bulunan o siyah daire, sadece düz kauçuktan ibaret değildir. Aslında, içerisinde farklı kauçuk türleri (doğal ve sentetik) ile birlikte çeşitli kimyasal ve yapı malzemelerinin karmaşık bir karışımı bulunur. Ustaca bir araya getirilen ve karıştırılan kauçuk bileşiklerimiz, çeşitli sürüş koşullarında üstün performans göstermek üzere geliştirilmiştir.

Genellikle, modern bir binek otomobildeki bir lastik, ortalama olarak 25 bileşen ve 12 farklı kauçuk bileşiği içerir. Her şey, özel tarlalarda yetişen ağaçlardan elde edilen doğal kauçukla başlar. Bu sıvı, asit yardımıyla pıhtılaştırılır, suyla temizlenir ve preslenerek balya haline getirilir.

Sentetik kauçuğun üretimi için laboratuvarda farklı kimyasal maddelerin özel bir karışımı kullanılır. Üretim sürecinde, doğal ve sentetik kauçuktan oluşan balyalar belirli bir formülasyona göre kesilir, tartılır ve diğer malzemelerle dikkatlice bir araya getirilir.

lastik maddeleri

Lastiklerin sırt kısmına odaklanın!

Kordlar, tekstil endüstrisi tarafından sağlanan temel malzemeler (rayon, naylon, polyester ve aramid elyaflar) kullanılarak üretilir ve lastiklerin takviye malzemesi olarak kullanılır.

kordlar

Sağlamlık için çelik kullanılıyor!

Çelik endüstrisi, yüksek dayanıklılığa sahip çelik malzeme sağlamaktadır. Bu malzeme, çelik kordların (çelik kayışlar) ve topuk teli demetlerinin (çelik teller) üretiminde kullanılan hammadde olarak görev alır.

Her bir malzemenin kaynağını görmek için bir lastiği bileşenlerine ayırabiliriz. Yol yüzeyinden başlayarak içeri doğru ilerleyelim.

çelik kord

Her bileşen için bir malzeme!

  • Sırt kısmı: Doğal ve sentetik kauçuktan oluşur.
  • Eksiz üst kuşaklar: Naylon, kauçuk içine gömülü olarak kullanılır.
  • Kuşak katları için çelik kord: Yüksek mukavemetli çelik kordlar kullanılır.
  • Tekstil kord katmanı: Kauçukla kaplanmış suni ipek veya polyester kullanılır.
  • İç astar: Bütil kauçuktan oluşur.
  • Lastik yanağı: Doğal kauçuktan üretilir.
  • Topuk takviyesi: Naylon veya aramid malzeme kullanılır.
  • Topuk apeksi: Sentetik kauçuktan yapılmıştır.
  • Topuk teli demeti: Kauçuk içine gömülü çelik tel kullanılır.

Sayılarla

Kullanılan malzemelerin miktarlarına da bakabiliriz. Continental'in en popüler yaz modellerinden birinde neler var bir göz atalım.*

  • Kauçuk (doğal ve sentetik) %41
  • Dolgu maddeleri (karbon siyahı, silika, karbon, tebeşir…) %30
  • Takviye malzemeleri (çelik, polyester, rayon, naylon) %15
  • Plastikleştiriciler (yağlar ve reçineler)¹ %6
  • Vulkanizasyon için kimyasallar (kükürt, çinko oksit…) %6
  • Eskime önleyici maddeler ve diğer kimyasallar %2

Elbette, farklı bir malzeme bileşimi, farklı lastiklerin farklı özellikler sunmasını sağlar. Malzemelerin hassas bir şekilde karıştırılması önemlidir.

Tire components

Mevsime uygun malzemeler

Bir lastikte kullanılan malzemelerin karışımı, kullanım amacına bağlı olarak değişiklik gösterecektir. Yaz lastiklerindeki yumuşak hamurlar, 7°C'nin altında sertleşerek yol tutuşunu azaltabilir. Ancak kış modelleri, özel bir teknoloji ile esnekliğini koruyarak düşük sıcaklıklarda bile en üst düzey performans ve kavrama sağlar. Ilıman bir iklimde yaşıyorsanız, Dört mevsim lastikleri ideal bir çözüm sunabilir.

Sessiz bir sürüş deneyimi için malzemeler

ContiSilent™, Continental tarafından geliştirilen bir gürültü azaltma teknolojisidir. Bu teknoloji sayesinde ContiSilent™ lastikleri, tüm yol yüzeylerinde iç gürültüyü azaltır. Peki, nasıl çalışır? ContiSilent™ lastiklerinin sırt bölgesinin iç yüzeyinde, bir yapıştırıcı ile tutturulmuş poliüretan bir köpük emici bulunur. Bu köpük emici, sıcaklığa bağlı olarak yapısını koruyarak etkinliğini sürdürür. ContiSilent™ emici, yüksek hızlarda bile araç içindeki yol sesini 9 dB(A)'ye kadar azaltır.

ContiSilent

Denenmiş, test edilmiş ve garantili

Continental, sadece en yüksek kalitede malzemeler kullanarak özellikle güvenlik konusunda yüksek standartlar belirlemektedir. Herhangi bir Continental yeniliği, üretime geçmeden önce titizlikle test edilir. Her kış ve yaz lastiği üzerinde kapsamlı testler uygulanır. Bu testler, en modern yöntemler ve ölçüm teknolojisi kullanılarak her türlü hava ve yol yüzeyi koşulunda gerçekleştirilir.

 

* 205/55 R 16 91V ContiPremiumContact 5
¹ 2010 itibariyle, AB'de sağlığa zararlı olarak sınıflandırılan plastikleştiriciler için açıkça katı zorunlu sınırlar uygulanmaktadır. Alternatif yağ türlerinin kullanılması sayesinde Continental lastikleri bu sınırların oldukça altında kalmaktadır.

İlgili İçerikler




Bayi Bulucu