Otomobil / Van / 4x4 Lastikleri

Replacing tires

Lastik Değişimi

Lastiklerinizin ömrü hakkında bilmeniz gerekenler

Pratik bilgiler: Lastik Değişim Zamanı

  • Diş derinlikleri yasal sınır olan 1,6 mm'nin altına indiğinde lastiklerinizi değiştirmeniz gerekir.
  • Continental, yaz lastiklerini 3 mm, kış lastiklerini ise 4 mm diş derinliğinde değiştirmenizi önerir; çünkü bu noktadan sonra güvenlik ve performans özellikleri yetersiz kalır.
  • On seneden eski tüm lastikler (yedek lastikler dahil) artık kullanılmamalı ve yeni lastiklerle değiştirilmelidir.
  • Lastik yanağında “DOT” sembolünden sonra gelen işaretleri inceleyerek aracınızdaki lastiğin fiziksel yaşını doğrulayabilirsiniz.


Lastik bakımı hakkında sıkça sorulan sorulardan biri, hizmet ömrü ile ilgilidir. Lastiklerinizi ne zaman değiştirmeniz gerekir?

Bu sorunun cevabı, sürüş tarzınız, lastik sırtı tasarımı, bölgesel iklim, yol koşulları ve aracınızın kullanım sıklığı gibi bir takım faktörlere bağlıdır.

Başka bir faktör de sürücüdür. Tıpkı aracın diğer kısımları gibi,  lastiklerinizin bakımında  da önemli bir rolünüz vardır; onlara ne kadar iyi bakarsanız o kadar uzun ömürlü olurlar. Aşınmış lastikleri yeni lastiklerle değiştirme zamanına karar vermek  sizin sorumluluğunuzdadır.

Lastiklerinizin maksimum hizmet ömrünü bulmak için aşağıdaki kriterlerden faydalanabilirsiniz. Bunların haricinde sorularınız olursa, lastik bayinizde bir uzmana danışın; size yardımcı olmaktan mutluluk duyacaklardır.


Lastik bakımı lastiklerin ömrünü uzatır

Continental lastikleri, binlerce kilometre mükemmel bir performans sunacak şekilde üretilmiş ve tasarlanmıştır. Kullanım hatalarından kaynaklanan ve lastiklerin ömrünü kısaltabilecek hasarları önlemeye özen göstererek en yüksek verimi alabilirsiniz.

Lastiklerinizin günlük kullanım sırasında maruz kaldığı koşullar - şişirme basıncı, yük, hız, yol hasarları, vb. - hizmet ömrünü belirler. Buna lastiklerinizin düzenli rotasyonu ve doğru bir şekilde saklanması dahildir. Ancak kullanım koşulları araca ve sürücüye göre farklılık gösterebileceğinden, lastik ömrü hakkında genel geçer bir tahminde bulunmak imkansızdır.


Bununla birlikte, doğru bakım yaptığınızda sorunları ortaya çıkmadan önleyebilir ve lastiğinizin ömrünü uzatabilirsiniz. Zamanından önce yedek lastik satın almak zorunda kalmamak için:

  • Lastik basıncının düzenli kontrolü;
  • Sırt desenine bağlı olarak arka-ön ve sol ve sağ lastikler arasında düzenli rotasyon;
  • Rot ve balans ayarları;
  • Lastik dişindeki aşınmanın kontrolü (yasal sınır 1.6 mm'dir, ancak ideal kavrama ve çekiş gücü için en düşük 3 mm olmalıdır);
  • Lastiklerde görünür aşınma veya hasarların kontrolü;
  • Sürüş sırasında sürüş kalitesine dikkat edilmesi gerekir.


Lastik yaşının kontrolü

Lastiklerinizin yaşını belirlemek için basit bir ipucu; lastik yanağına bakın! Lastik yanağında “DOT” sembolünden sonra gelen işaretleri inceleyerek aracınızdaki lastiğin fiziksel yaşını hesaplayabilirsiniz.

  • Son dört sayı lastiğin üretim tarihine en yakın haftayı ifade eder.
  • Bu dört sayının ilk çifti üretim tarihine en yakın haftayı (“01” ile “53” arasında) gösterir.
  • Son sayı çifti üretim yılını belirtir.

Örneğin, DOT numarası XXXXXXX2714 olan bir lastiğin üretim tarihi, 2014'ün 27. haftasıdır.


Eski lastikler hakkında önemli bilgiler

Lastiklerinizin yanak işaretlerini incelerken aşağıdaki noktalara dikkat edin:

  • 2000 yılından önce üretilen lastiklerde dört yerine üç haneli bir sayı üretim tarihini gösterir.
  • 1990'lı yollarda Continental, karakter dizesinin sonuna bir üçgen (◄) ekledi. Bunun nedeni, 1990'larda üretilen bir lastiği önceki yıllarda üretilenlerden ayırt etmektir.

Örneğin, “DOT XXXXXXX274◄” rakamları yazılı bir lastik 1994'ün 27. haftasında üretilmiştir.


Lastiklerinizin ömrü ne kadardır?

Continental, belirli bir yaşın üzerindeki lastiklerin kullanılmamasını destekleyen bir teknik bilgiye sahip değildir. Ancak aynı prensip, aracınızın diğer parçalarında olduğu kadar, lastikleri için de geçerlidir.

Lastik ve otomotiv endüstrisinin diğer oyuncuları gibi Continental, on yıldan uzun bir süre önce üretilen tüm lastiklerin (yedek lastikler dahil) artık kullanılmamasını ve yeni lastiklerle değiştirilmesini tavsiye ediyor.

Aşağıdaki durumlarda dahi bu tavsiyeye uymalısınız:

  • Lastiklerin dışarıdan bakıldığında iyi ve kullanılabilir durumda görünmesi.
  • Lastik sırtı aşınmasının asgari yasal sınırın altında kalması.

Kısaca, on yıldan eski bir lastik sürüşe uygun gibi görünse de, aracınıza yeni lastikler almanızı öneririz. Sürücüler, lastik çatlaması, sırt aşınması veya eskimesinden kaynaklanan diğer bozulma işaretlerini görsel inceleme ile fark edemez. Lastikler mükemmel görünse de yaşları bir değişim faktörüdür.

Bazı araç üreticileri, lastik değişimi için farklı bir kronolojik yaş önerebilir. Bu önerileri, ürettikleri araçların kullanım alanlarını bilmelerinden kaynaklanır; Continental, sürücülerin bu talimatları da dikkate almalarını öneriyor.

Her durumda, çoğu lastiğin, sırt aşınması veya diğer nedenlerden dolayı önerilen süreden önce değiştirilmesi gerekecektir. Ayrıca belirtilen değişim süresi, sürücülerin gerektiğinde aşınmış lastikleri değiştirme sorumluluğunu hiçbir şekilde hafifletmez.


Bayi Bulucu

Lastik Hasarları

Causes and types of tire damage

Lastiğinizdeki hasarı tespit edin.

Daha Fazla Bilgi

Lastik Tamiri

Drivers must know whether a repair on a flat tire is legally permissible, or whether they have to buy a new tire instead.

Patlak bir lastikte yasal olarak nelere izin verilebileceğini veya bunun yerine yeni bir lastik almanız gerekip gerekmediğini öğrenin.

Daha Fazla Bilgi

Lastiklerin İmhası

A second life for old tires

Hurda lastiklerin nasıl geri dönüştürüldüğünü öğrenin.

Daha Fazla Bilgi