Kamyon ve Otobüs Lastikleri

stage_goods_TT

Kamyon Lastikleri

Asıl, yar, del: Kauçuğa Her Şeyinizi Verin

Bir kamyon lastiğinin içerisinde 15 farklı tip kauçuk bileşimi olabilir. Hangi modellerin hangi parçaları için hangi bileşimin en uygun olduğu, Continental’de aklınıza gelen her türlü yöntemle, kapsamlı deneyimler ışığında ve hatta ter dökerek test edilir.

‘Klik klak’ sesleri giriş katının her köşesini doldurur. Yüzlerce dikiş makinesi hiç ara vermeksizin çalışıyormuş gibi bir ses çıkar. Siyah bantlarla tutturulmuş sayısız piston, cam muhafaza içerisinde yıldırım hızıyla bir ileri bir geri hareket eder. Kauçuk test parçaları burada üretime alınır. Dakikada yüz kez - haftada iki milyon kez eğilirler. Continental malzeme testleri sorumluları çatlakların nasıl oluştuğunu gözlemler - bu malzeme hatasına işarettir. Ronald Wildt gülümseyerek şöyle diyor: “Test parçalarından biri sırt kuşağının kaydını tutar.” Neredeyse iki yıl süren deneme boyunca kauçuk kuşak 90 milyonun üzerinde tur tamamlar. Yolda lastikler sonsuz defa döndüğü için bu bile yeterince karşılaştırılabilir bir sonuca götürmez. Yalnızca test laboratuvarında tam olarak aynı şartlar uygulanabilir.

article_66w_image1

Ronald Wildt, yedi yıldır Hannover-Stöcken araştırma ve geliştirme merkezinde fiziki malzeme testlerini yürütüyor. 45 yaşındaki Wildt, kendisiyle birlikte 40 meslektaşının, üzerinde her yıl binlerce malzeme denemeleri ve analizleri yaptığı büyük “araç filosunu” gururla gösteriyor. Çok sayıda odaya yayılmış sayısız pres, baskı makinesi ve çekici kamyonlar. Biri, sertliğini ölçmek için yuvarlak bir kauçuk parçasına iğne batırırken bir diğeri uzama kabiliyetini test etmek için kauçuk bir halkayı esnetiyor. Bir üçüncüsü geri dönme esnekliğini ölçüyor - bu, kamyon lastiklerinde yakıt tüketiminde belirleyici bir faktör olan yuvarlanma direnci bakımından önemlidir. Ayrıca çalışanların “uçak taşıyıcısı” adını verdiği cihaza benzer yüksek teknoloji ürünü cihazlar da var. Bu cihazlar, geri dönme esnekliği ve sertlik gibi yüzden fazla testi aynı zamanda tam otomatik olarak gerçekleştirebilir. Bir de “Ferrariler” var  – her biri yarım milyon avro değerinde, robot kollarıyla kauçuğu mümkün olan her şekilde eğip büken sekiz sistem. Ve son olarak da “Lamborghini”: Yüksek hızlarda çeşitli yüzeylerde yol tutuşu simülasyonu yapan, masif, yüksek hızlı, doğrusal bir sürtünme testi cihazı  – Continental soğuk odada kendi kar ve yağmurunu yağdırır.

New content item

“Kauçuğun hafızası vardır”

Milimetre ve saniye hassasiyetinde ölçülen tüm veriler doğrudan bilgisayarda işlenerek malzeme geliştirme mühendislerine gönderilir. Continental’in kauçuk hamuru formüllerini onlar icat etmiştir. “Malzemenin hangi bileşende kullanılacağına bağlı olarak her bir hamur bileşimi üzerinde 15 ila 20 test yapılır,” diyor Fred Waldner. Kimya alanında doktora sahibi olan, Continental’de on iki yıldır araştırma ve geliştirme departmanında görev yapan Waldner 2009 yılından bu yana fiziki malzeme testlerinin başında. Malzemeyi nasıl iyileştirebileceğinizi görmeniz için yalnızca sokaktan eski lastik toplamanız yeterli. Gözlüklerinin arkasında gözlerini kırpıştırıp kıkırdıyarak “21. yüzyıldayız” diyor.
Artık hedefimiz lastik haline gelmeden önce, en mükemmel kauçuk hamuru bileşimini elde etmek. Denemeler giderek daha da karmaşık ve kapsamlı bir hal alıyor. “Son yıllarda yüksek frekansla deformasyon yapılabilen dinamik test sayısı sekiz katına ve yırtılma gücü testleri de beş katına çıktı,” diyor  Fred Waldner. Gelişmeleri daha da hızlandırmak için malzeme testlerinde pek çok makine - ve de verimli süreçlere ihtiyaç var.

Fred Waldner’in ekibinin üzerinde çalıştığı yılda 12.000 civarı formülün yaklaşık 25 tanesi lastiğe dönüşür. `Hamur bileşimleri sayısız iyileştirme döngüsünden geçirilerek sürekli olarak daha rafine bir hale getirilir. “Kauçuğun hafızası vardır,” diye açıklıyor. “Çelikten farklı olarak kauçuğun daha önce ne amaçla kullanıldığı her zaman önemlidir."
Bir test parçası, adeta üretim bandından yeni çıkmışcasına en bozulmamış halinde olmalıdır.

Bu sebeple malzeme testi yapan uzmanlar, kendi test parçalarını da laboratuvarda üretir.

New content item (1)

Kauçuk fırınında

Spor ayakkabılarıyla yaylanarak “fırına” doğru koşar adım gidiyor Fred Waldner. Burası sıcak ama kurabiye yerine kauçuk kokuyor ve tüm çalışanlar aşçı kepi yerine siyah Conti polo tişörtlerinden giyiyor. Bunlardan biri, şirkette 22 yıllık çalışma hayatıyla gerçek bir Continental efsanesine dönüşmüş olan Alberto Sabor. 40 yaşındaki bu adam, formüle bağlı kalarak malzemeleri dikkatle ölçer - doğal kauçuk, dolgu maddesi, plastikleştirici, sülfür, yağ. İşin sırrı hassasiyette. Tarif edildiği şekilde her şeyi miksere ekleyip, bilgisayarda doğru sıcaklık ve süreyi ayarlayarak karıştırır. Alberto oluşan yumuşak kütleyi bir tablaya döker. Elini hiç titretmeden bunu dik açılı daireler halinde yaydıktan sonra sıra preste - “fırında” - vulkanize etmeye gelir.

On dakika sonra yüzünde gülümseme ve ellerinde bir çift mavi koruyucu eldivenle metal tepsiyi çıkartır: Kauçuk kurabiyeler hazır! Kontrol laboratuvarı çalışanlarının yapacağı testler için artık hazırlar.

Web sitemizde size en iyi kullanıcı deneyimini sunmak için çerez kullanıyoruz. Daha fazla bilgi edinmek veya çerez ayarlarınızı değiştirmek için buraya tıklayın.