# Lastik Bakımı ve Onarımı

Lastik Basıncı

Lastik basıncınızı neden ayda bir kontrol etmelisiniz?

Hızlı bilgiler

Lastik basıncı nasıl kontrol edilir?

  • Daha doğru bir değer elde etmek için lastikleri soğukken kontrol edin.
  • Aracınızın el kitabına başvurarak ön ve arka lastikler için önerilen basınç değerlerini öğrenin.
  • Güvenilir bir lastik basınç göstergesi kullanarak evde veya benzin istasyonunda kontrol yapın.
  • Her bir lastiğin PSI değerini okuyun ve aracınızın el kitabındaki önerilerle karşılaştırın.
  • Araç yükünü dikkate alarak basıncı önerilen aralığa ayarlayın.

Yetersiz şişirilmiş lastiklerin sebep olduğu birçok kaza mevcuttur. Eğer henüz düzenli olarak lastiklerinizi kontrol etmiyorsanız, artık her ay kontrol etmeye başlamanın zamanı gelmiştir. Bu sayede hem maddi açıdan tasarruf sağlamış olursunuz hem de hayatları kurtarma potansiyeline sahip olursunuz.

Peki, neden her ay kontrol etmek önemli? Çünkü birkaç ayda bir yapmak yeterli değildir. Lastik basıncını her ay kontrol etmeniz için birçok neden bulunmaktadır.

lastik basıncı ölçümü

Lastiklerinizi daha uzun süre kullanın ve paranızı cebinizde tutun. Lastikler, yetersiz şişirildiklerinde daha hızlı aşınırken, aşırı şişirildiklerinde düzensiz bir aşınma meydana gelir; bu nedenle her iki durumda da sık sık yeni lastik almanız gerekir. Ancak, uygun bakım ile lastiklerinizin ömrünü şaşırtıcı bir şekilde 7.500 km kadar uzatabilirsiniz.

Lastik bakımı

Ayrıca, yakıt tasarrufu sağlayın. Lastiklerinizin havası düşükse, aracınız kat ettiğiniz her kilometrede daha fazla yakıt tüketir ve böylece daha düşük kilometre performansı elde edersiniz. Düzenli olarak lastiklerinizi kontrol ederek ve doğru basınç seviyesini sağlayarak hem lastiklerinizin ömrünü uzatın hem de daha ekonomik bir sürüş deneyimi yaşayın.

Doğru şişirilmiş lastikler, aracınızın tepki verme kabiliyetini, yol tutuşunu ve performansını olumlu yönde etkiler. Bu noktada, güvenlik açısından da büyük bir önem taşıyor.

Düzgün şişirilmiş lastikler

Güvenlik unsuru göz ardı edilmemelidir. Lastikler az veya fazla şişirildiğinde, yol tutuşu olumsuz etkilenir. Eksik şişirilmiş lastikler, yol tutuşunu yavaşlatırken, aşırı şişirilmiş lastikler özellikle yüksek hızlı virajlarda tehlikeli bir duruma yol açabilir. Bu durumda durma mesafesi, fren tutuşu ve yön dengesi gibi kritik faktörler de olumsuz yönde etkilenir. Lastiklerin yolda mücadele etmesi sonucunda ısınma meydana gelir ve patlama riski artar, bu da ciddi bir kaza olasılığını artırır.

 Lastiklerin yeterli ya da fazla şişirilmiş olması yol tutuşunu etkiler.

Çevreyi göz önünde bulundurun. Aracınızın lastiklerinin havası sadece 0,3 bar düşük olsa bile, yuvarlanma direnci artar ve bu da aracınızın yakıt tüketimini yaklaşık yüzde 1,5 artırır. Sonuç olarak, daha fazla CO2 salınımı gerçekleşir. Uygun lastik şişirme basıncı ise, maksimum güvenlik ve yakıt ekonomisi arasında mükemmel bir denge sağlar. Bu sayede lastikleriniz daha uzun süre dayanırken aynı zamanda karbon ayak izinizi azaltmış olursunuz.

Çevreyi düşünün

Lastik basıncını nasıl kontrol ederim?

Lastik basıncı, bir aracın ağırlığına ve boyutuna bağlı olarak inç kare başına pound (PSI) olarak ifade edilir. Aracınız için üretici tarafından önerilen doğru basınç seviyesini kullanmanız son derece önemlidir. Bu şekilde, güvenlik ve optimum performansı sağlamış olursunuz.

Lastik basıncını, iki ila dört haftada bir düzenli olarak ve aynı zamanda uzun yolculuklara çıkmadan önce veya ek yük taşıyacaksanız her zaman kontrol edin. Böylelikle, lastiklerinizin doğru basınçta olduğundan emin olabilir ve güvenli bir sürüş deneyimi yaşayabilirsiniz.

Lastiğinizin soğuk olduğundan emin olun. Lastiklerin, dış hava sıcaklığı yükselmeden ve doğrudan güneş ışığına maruz kalmadan önce basınçlarını kontrol etmek, daha doğru bir ölçüm elde etmenizi sağlar. Dış sıcaklık 10 santigrat derece artarsa, lastik basıncı yaklaşık 1,6 PSI artış gösterecektir. Kış aylarında ise bazı iklimlerde lastiklerin basıncı 5 PSI'ye kadar düşebilir.

A tire and a symbol for temperature is shown.

El kitabına danışın. Aracınızın ön ve arka lastikleri için üreticinin önerdiği hava basıncını belirleyin. Bu değer, aracınızın soğuk lastiklerde ihtiyaç duyulan minimum hava basıncıdır ve aracınızın doğru şekilde desteklenmesini sağlar. Genellikle iki farklı basınç değeriyle karşılaşacaksınız; biri normal kullanım için ve diğeri tam yük taşıma durumu için olabilir; örneğin "35 PSI" gibi.

A handbook is shown.

Bu bilgilere aracınızın kılavuzunda, yakıt deposu kapağının içinde veya sürücü kapısı direğinde bulabilirsiniz. Eğer bu yerlerde bulamazsanız, araç satıcınıza, üreticinize veya kalifiye bir lastik uzmanına danışarak doğru hava basıncını öğrenebilirsiniz.

Lastik basıncını ölçün. Evde (bir otomobil parçaları satıcısından satın alabileceğiniz) ya da bir benzin istasyonunda (lastik basınç göstergeleri ücretsiz olarak kullanılabilir) yapacağınız ölçümde, güvenilir ve doğru sonuçlar elde etmek için uygun bir lastik basınç göstergesi kullanın. Bu amaçla, pil ile çalışan dijital göstergeler veya daha geleneksel çubuk tipi göstergeler tercih edilebilir.

lastik basıncı ölçümü

Lastik basıncını kontrol edin. Lastiğin hava supabındaki uç kapağını çıkarın ve onu güvenli bir şekilde elinizde tutun. Göstergeyi supap gövdesine doğru yerleştirin ve hızlı ve sıkı bir şekilde bastırarak hava çıkışının tıslama sesi durana kadar basın. Basınç ölçeriniz şimdi PSI değerini gösterecektir. Bu değeri aracınızın üreticisi tarafından tavsiye edilen değerle karşılaştırın.

A tire with a gauge and a bubble which shows a cap and a exclamation mark.

Basıncı ayarlayın. Eğer değer, üretici tavsiyesinin üzerindeyse, biraz havanın çıkması için supabı içeri itin. Doğru basınç seviyesine ulaşmak için PSI okumasını kontrol ederek bu işlemi birkaç kez tekrarlayabilirsiniz. Eğer PSI okuması, üretici tavsiyesinin altındaysa, lastiği doğru seviyeye getirmek için bir hava kompresörü kullanın (eğer kompresörünüz yoksa bir benzin istasyonundakini kullanabilirsiniz). Daha sonra supap kapağını sıkıca yerine yerleştirin ve bu işlemi diğer üç lastik ve yedek lastik için de tekrarlayın.

A indicating gauge.

En son teknoloji

Continental, tekerlek sensörleri ve fren sistemleriyle birlikte çalışan bir Lastik Basıncı İzleme Sistemi (TPMS) geliştirerek sürücüleri düşük lastik basıncı seviyeleri konusunda uyarır. Bu önemli özellik, gösterge paneli uyarı ışığı aracılığıyla kullanıcılara bilgi sağlayarak güvenliği artırırken aynı zamanda yakıt tüketimini ve CO2 emisyonlarını azaltmaya yardımcı olur. Ayrıca, aracınızın lastiklerinin optimum performans ömrünü uzatarak daha ekonomik ve verimli bir sürüş deneyimi sunar. Bu paha biçilmez güvenlik özelliği, sürücülerin ve yolcuların daha emniyetli ve çevre dostu bir yolculuk yapmasına katkı sağlar.

Bayi Bulucu