Kamyon ve Otobüs Lastikleri

New content item

VECTO ve Yeni Karbondioksit Yönetmeliği

Kış Lastiği Yönetmeliği 2019/2020

Kamyon ve otobüsler için Avrupa ülkelerindeki kış lastiği ve ekipmanları yönetmelikleri


ÜlkeLastik YönetmeliğiKar Zinciri YönetmeliğiAyrıntılı Bilgi
AlmanyaKış koşullarında şu durumlar geçerlidir. Brüt ağırlığı 3,5 ton altında olan araçların tüm akslarına 1 Ocak 2018 tarihinden itibaren 3 tepeli dağ içinde kar tanesi işaretli (3PMSF) lastikler takılmalıdır. Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçların sürekli kullanılan akslarına 3 tepeli dağ içinde kar tanesi işaretli (3PMSF) lastikler takılmalıdır. En geç 1 Temmuz 2020 tarihinden itibaren 3 tepeli dağ içinde kar tanesi işaretli lastikler ön akslarda da zorunlu olacak. Kış şartlarında, 1 Ocak 2018 tarihinden itibaren üretilen lastikler için de aynı durum söz konusudur. 1 Ocak 2018 tarihinden önce üretilen M+S lastikleri 30 Eylül 2024 tarihine kadar uygun kış ekipmanı olarak kabul edilmiştir.Kar zinciri, trafik işaretleri ile belirtildiğinde kullanılır. Çivili lastik kullanılması yasaktır. İstisna: „Kleines Deutsches Eck“ yolu.Uygun olmayan lastikler 60€, uygun olmayan lastikler nedeniyle trafik sıkışıklığına neden olmak 80€, uygun olmayan lastikler nedeniyle tehlikeli bir duruma neden olmak 100€ ve uygun olmayan lastikler nedeniyle kazaya neden olmak 120€ cezaya tabidir. Ayrıca her biri için 1 ceza puanı yazılır. (Flensburg Puan Sistemi)

 

Arnavutluk

 

Genel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.

 

Araçta çeker aks için kar zinciri bulundurulmalıdır. Kar zinciri, trafik işaretleri ve yol şartları gerektirdiğinde kullanılır.

 

Çivili lastik kullanılması yasaktır.

Avusturya

1 Kasım ile 15 Mart arasında kış lastiği takılması zorunludur. Bu kurala uyulmadığı takdirde trafikten men ve ağır para cezalarıyla (35 - 5.000 Euro) karşılaşılabilir. Brüt ağırlığı 3.5 ton üzerinde olan kamyonların en az bir çeker aksına minimum diş derinliği 6mm (çapraz katlı) veya 5mm (radyal) olan M+S lastikleri takılmalıdır. 1 Kasım ile 15 Nisan arasında otobüslerde (kategori M2, M3) kış lastiği takılması zorunludur.

1 Kasım ile 15 Nisan arasında en az iki çeker aks lastiği için araçta kar zinciri bulundurulmalıdır. Halk otobüsleri bu kuralın dışındadır. Kar ve buzla kaplı yollarda kullanılır.

Brüt ağırlığı 3.5 ton üzerinde olan araçlarda çivili lastiğe müsaade edilmemektedir.

Belçika

Genel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır. M+S ve kış lastiklerinin simetrik takılması zorunludur.

Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.

Çivili lastik kullanılması yasaktır.

Bosna Hersek

15 Kasım ile 15 Nisan arasında koltuk sayısı 8‘in ve brüt ağırlığı 3,5 tonun üzerinde olan araçlar için iki seçenek mevcuttur:


1. Seçenek: Çeker aksta diş derinliği en az 4 mm olan kış lastikleri

2. Seçenek: Diş derinliği en az 4 mm olan standart lastikler; kış şartlarında (örn. kar, dolu yağışı) çeker aksa kar zinciri takılmalıdır.

15 Kasım ile 15 Nisan arasında araçlarda kar zinciri bulundurulmalıdır. 

Araçta kar küreği ve ağırlığı 25-50 kg arasında olan bir kum torbası bulundurulmalıdır. bulundurulmalıdır. Çivili lastik kullanılması yasaktır.

Belarus

Genel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.

Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.

Çivili lastik kullanılabilir.

Bulgaristan

15 Kasım ile 1 Mart arasında yaz veya kış lastiklerinin diş derinliği en az 4 mm olmalıdır.

1 Kasım ile 31 Mart arasında araçlarda kar zinciri bulundurulmalıdır. Dağ geçitlerinde ve trafik işareti ile belirtilen alanlarda zincir kullanılması zorunludur.

Çivili lastik kullanılması yasaktır. Yeterli kış ekipmanı olmayan araçların ülkeye girişine izin verilmeyebilir veya araç trafikten men edilebilir.

Hırvatistan15 Kasım ile 15 Nisan arasında kış lastiği takılması zorunludur. Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçların çeker aksına M+S lastikleri takılması zorunludur.Belirli koşullar altında (araçta yaz lastikleri takılı ise) çeker aksa kar zinciri takılmalıdır. Bazı bölgelerde (Lika/Gorski Kotar) kar zincirinin kullanılması zorunludur.Çivili lastik kullanılması yasaktır. Ticari araçlarda kar küreği bulundurulmalıdır.

Çekya

1 Kasım ile 31 Mart arasında yol koşulları gerektirdiğinde veya "kış kiti" tabelası görüldüğünde kış lastiği takılması zorunludur. Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçların çeker aksında minimum 6mm diş derinliği olan M+S lastiklerinin kullanılması zorunludur.

Farklı trafik işaretleri de görülebilir. Trafik işareti ile belirtilen alanlarda, 3 veya daha fazla aksı olan araçların en az 2 çeker tekerleğine kar zinciri takılması zorunludur.

Çivili lastik kullanılması yasaktır.

DanimarkaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.1 Kasım ile 15 Nisan arasında kar zinciri kullanılabilir.1 Kasım ile 15 Nisan arasında çivili lastik kullanılabilir. Bu süre içerisinde tüm tekerlere çivili lastik takılmalıdır.
Estonya1 Aralık ile 1 Mart arasında (ve hava koşullarına bağlı olarak Ekim ayından Nisan ayına), brüt ağırlığı 3.5 tonun altında ve minimum 3mm lastik diş derinliği olan radyal lastikli araçlarda kış lastiği kullanılması zorunludur.Daha ağır vasıtalara kış lastiklerinin takılması zorunlu değildir, ancak lastiklerin diş derinliği en az 3 mm olmalıdır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.15 Ekim ile 31 Mart arasında çivili lastik kullanılabilir.
FinlandiyaBrüt ağırlığı 3,5 tondan büyük olan araçlarda Aralık ve Şubat ayları arasında çeker aksa 5 mm. ve tüm diğer akslara 3 mm diş derinliği olan lastikler takılmalıdır. Ön ve çeker aksta kış lastikleri kullanmak zorunludur, ancak bu yasalarda tanımlanmamıştır. Açıklamalarda kış lastikleri M+S işareti ile tanımlanmıştır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.1 Kasım- 31 Mart arasında kış şartlarında çivili lastikler kullanılabilir. Çivili lastikler için yol aşındırma testi yapılmamaktadır.
FransaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır. İstisnalar trafik işaretleriyle belirtilir. Kış ekipmanlarının, B26 işaretine sahip yollarda araçlarda kış ekipmanının bulundurulması zorunludur. Fransa kış yönetmelikleri halen düzenlenmekte olduğundan 2019/2020 sezonunda değişiklikler söz konusu olabilir.Kar zinciri, trafik işaretleri ile belirtildiğinde kullanılır.Brüt ağırlığı 3,5 ton altında olan araçlarda: Çivili lastikler, 11 Kasım öncesindeki ilk Cumartesi gününden Mart ayının son Pazar gününe kadar, maksimum 90 km/s hızda kullanılabilir. Çivili lastik takılı araçlar etiketle işaretlenmelidir. Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçlarda çivili lastiğe müsaade edilmemektedir.
HollandaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Kamu yollarında kar zincirinin kullanımı yasaktır.Çivili lastik kullanılması yasaktır.
İngiltereGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.Sadece karla ve buzla kaplı yollarda yol yüzeyine zarar vermeyen çivili lastikler kullanılabilir Aksi durumda verilen zararın karşılanması talep edilebilir.
İrlandaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.Sadece karla ve buzla kaplı yollarda, kara yolu / otobanda maks. 96/112 km/h hızla kış lastiği kullanılabilir.
İspanyaKırmızı seviyede yüksek dağ yollarında(15/TV-87):: Otobüslerin tüm akslarında 3PMSF (3 tepeli dağ içinde kar tanesi) işaretli ve diş derinliği en az 4 mm olan lastikler takılı olmalıdır. Brüt ağırlığı 3,5 ile 7,5 ton arasında, sadece çöp toplama, gıda dağıtımı, akaryakıt taşımacılığı yapan sabit damperli kamyonlar ve yardımcı araçların tüm akslarında 3PMSF (3 tepeli dağ içinde kar tanesi) işaretli ve diş derinliği en az 4 mm olan lastikler takılı olmalıdır. Diğer kamyonların bu yollara çıkışı yasaktır.

Kırmızı seviyede yüksek dağ yollarında (15/TV-87):

Brüt ağırlığı 3,5 ile 7,5 ton arasında olan sabit damperli kamyonlarda kış lastiği takılı değilse kar zinciri kullanılmalıdır.

Karla kaplı yollarda, çivi uzunluğu 2mm'ye kadar olan çivili lastikler kullanılabilir.
İsveç

Kış koşullarında treyler harici tüm lastiklerde diş derinliği en az 5 mm olmalıdır. Kış mevsimi geldiğinde 1 Aralık ile 31 Mart arasında brüt ağırlığı 3,5 ton ve altında olan araçlara 3PMSF veya çivili lastikler takılmalıdır.

Brüt ağırlığı 3,5 tonun üzerinde olan araçların ön ve arka akslarına 3PMSF, off road veya çivili lastikler takılmalıdır, diğer akslarına M+S lastikleri takılabilir. 30 Kasım 2024‘e kadar tüm akslara M+S (kış için özel olarak geliştirilmiş) lastikleri takılabilir. 3,5 ton ve altında olan romörklara 30 Kasım 2028‘e kadar M+S (kış için özel olarak geliştirilmiş) lastikleri takılabilir.

Araçta kar zinciri bulundurulması tavsiye edilir.1 Ekim ile 15 Nisan arasında çivili lastik kullanılabilir. İklim şartlarına bağlı olarak bu süre uzatılabilir. 1 Temmuz 2013 tarihinden sonra üretilen lastiklerin çevresinde her bir metrede en fazla 50 adet çivi kullanılabilir. Lütfen belirli yollarda istisnaların olabileceğini unutmayın.
İsviçreGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır. Kış şartlarında bölgesel yönetmelikler geçerli olabilir (ör: Alp geçitleri-yolları). Kış şartlarında yaz lastikleri ile kaza yapmanın bazı yaptırımları olabilir. 3PMSF işaretine sahip lastikler kış koşulları için uygun lastik olarak düşünülmektedir. Minimum kış lastiği diş derinliği 1,6 mm olup 4 mm olması tavsiye edilir. Resmi makamların kar zincirlerinin zorunlu olduğunu açıklamaları durumunda sadece kar zincirleri kullanılabilir. Gerekli yol işaretleri ve koşulların (dört çeker araçlar istisna olabilir) var olması halinde kar zincirleri kullanılabilir.1 Kasım ile 30 Nisan arasında veya karla kaplı yollarda, brüt ağırlığı 3,5 ton altında olan araçlar çivili lastik kullanabilir. Bu araçların azami hızı 80 km/s olmalıdır. Çivili lastikler 80km/s etiketi taşımalıdır.
İtalyaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Araçta kaymayı engelleyecek bir araç (ör: kar zinciri) bulundurulmalıdır.Kış yönetmeliği protokolü RU/1580, yalnızca şu araç kategorileri için geçerlidir: M1, N1 ve O1. Kar yağdığında trafik polisleri otobanların bazı bölümlerini trafiğe kapatabilir.
İzlandaHenüz bir kış lastikleri yönetmeliği

KaradağKasım ile Nisan arasında, Trafik Polisinin belirlediği yolda kış lastikleri veya M+S lastiklerinin kullanılması zorunludur. Diş derinliği en az 4 mm olmalıdır.Araçta çeker aks için kar zinciri bulundurulmalıdır. Kar zinciri, trafik işaretleri ve yol şartları gerektirdiğinde kullanılırÇivili lastik kullanılması yasaktır. Otobüs ve kamyonlarda kar küreği bulundurulmalıdır.
KosovaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Araçta çeker aks için kar zinciri bulundurulmalıdır. Kar zinciri, trafik işaretleri ve yol şartları gerektirdiğinde kullanılır.Çivili lastik kullanılması yasaktır. Otobüs ve kamyonlarda kar küreği bulundurulmalıdır.
Letonya

Brüt ağırlığı 3,5 ton altında olan araçlarda 1 Aralık ile 1 Mart arasında kış lastiği (M+S) kullanılması zorunludur. Diş derinliği en az 4 mm olmalıdır.

Daha ağır vasıtalara kış lastiklerinin takılması zorunlu değildir, ancak lastiklerin diş derinliği en az 3 mm olmalıdır.

Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçlar, 1 Ekim ile 30 Nisan arasında çivili lastik kullanabilirler.
LihtenştaynGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır. Fakat yetersiz lastik kullanılmasının bazı yaptırımları olabilir. Araç donanımı, hava koşullarına uygun olmalıdır.Kar zincirinin kullanılmasına izin verilir. Vadilerde gerekli değildir. Dağlarda, kar zincirinin zorunlu olup olmadığını trafik işaretleri belirler.Brüt ağırlığı 7.5 ton üzerinde olan araçlarda: 1 Kasım ile 30 Nisan arasında, maksimum 80 km/s hızda çivili lastik kullanılabilir. Tüm lastikler çivili olmalıdır. Çivili lastik takılı araçlar etiketle işaretlenmelidir.
LitvanyaBrüt ağırlığı 3.5 ton altında olan araçlarda 1 Kasım ile 1 Nisan arasında kış lastiği kullanılması zorunludur. Daha ağır araçlarda kış lastiği kullanımı zorunlu olmayıp minimum lastik diş derinliği 1,6 mm olmalıdır.Kar zinciri, yalnızca karla kaplı yollarda kullanılabilir.1 Kasım ile 1 Nisan arasında çivili lastik kullanılabilir.
LüksemburgKamyon ve otobüslerin tüm çeker akslarına, kış koşullarında (kar, buz, don) kış lastiği (M+S yeterli) takılmalıdır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.Çivili lastik kullanılması yasaktır.
MacaristanGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir. Belirli hava koşullarında kar zincirlerinin takılması zorunlu olabilir (maksimum 50 km/s hızda). Kış mevsiminde, kar zinciri bulundurmayan yabancı araçların ülkeye girişine izin verilmeyebilir.Çivili lastik kullanılması yasaktır.
MakedonyaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Araçta standart lastik kullanılıyorsa, 15 Ekim ile 15 Mart arasında kar zinciri bulundurulmalıdır.Şehirler arası yolcu otobüsleri ve ağır kamyonlarda kar küreği bulundurulmalıdır. Çivili lastik kullanılması yasaktır.
Norveç

1 Kasım ve Paskalya sonrası ilk pazartesi (Güney Norveç) arasında, 16 ekim ve 30 Nisan arasında (Kuzey Norveç ; Nordland, Troms ve Finnmark) brüt ağırlığı 3.5 ton üzerinde olan araçlara 5 mm lik, 3.5 tondan az olan araçlara 3 mm lik dış derinliği olan lastikler takılmak zorundadır.


Brüt ağırlığı 3.5 ton üzerinde olan araçların, çivili lastiklerin kullanılabildiği tarihlerde kar zinciri taşıması zorunludur. Romörklü bir kamyon, 7 zincir taşımak zorundadır.

1 Kasım ile Paskalya'dan sonraki ilk Pazar günü arasında çivili lastikler (ortalama 1.7mm diş derinliği) kullanılabilir. „Nordland, Troms ve Finnmark“ bölgelerinde ise 16 Ekim ile 30 Nisan arasında çivili lastik kullanılabilir. Kamyon ve romörk: aynı aksta çivili lastikler. Çift lastik takılı akslarda tek lastiğin çivili olması yeterlidir. Trondheim ve Oslo'da, çivili lastik kullanmak ücrete tabidir: günlük biletler, ana yollarda bulunan otomatlardan ya da (Norveç, İsveç ve Danimarka numaralarından gelen) çağrı veya SMS yoluyla alınabilir.  Trondheim için aylık ve yıllık biletler Erling, Skakkes Gate 40, 7012 Trondheim adresinde bulunan Trondheim Şehri Park Ofisinden alınabilir. Günlük bilet 3.90 Euro, aylık bilet 52 Euro ve yıllık bilet 155 Euro'dur (Brüt ağırlığı 3.5 ton üzerinde olan araçlar, bu ücretin iki katını öder). Bu kuralı ihlal etmenin cezası 97 Euro'dur.
PolonyaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir. Uygun trafik işaretleri ile belirtilen yollarda kar zinciri kullanılması zorunludur.Çivili lastik kullanılması yasaktır.
PortekizGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Trafik işaretleri ile belirtilen yerlerde kar zinciri geçici olarak zorunludur (sadece en yüksek rakımlı bölgelerde rastlanır).Çivili lastik kullanılması yasaktır.
RomanyaKış şartlarında, brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan tüm araçların ve insan taşıyan (9 üzeri koltuklu) araçların çeker aksına M+S veya kış lastiği takılması zorunludur.İlgili trafik işaretleri ile belirtilen yerlerde brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçlara kar zinciri takılmalıdır.Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçlarda kürek ve kum bulundurulması gerekir. Çivili lastik kullanılması yasaktır.
RusyaYeni bir Teknik Yönetmelik beklenmektedir. Aralık, Ocak ve Şubat aylarında binek araç, hafif kamyon, kamyon ve otobüslerin tüm akslarına M+S veya 3PMSF (Üç Zirveli Dağda Kar Tanesi) sembolü taşıyan lastikler takılmalıdır. Diş derinliği en az 4mm olmalıdır.Kar zinciri kullanılması önerilir, fakat zorunlu değildir.Yaz aylarında (Haziran, Temmuz, Ağustos) çivili lastik kullanılması yasaktır.
SırbistanKasım ile Nisan arasında, kış lastikleri veya M+S lastiklerinin kullanılması zorunludur. Diş derinliği en az 4 mm olmalıdır. Trafik işaretleri ve yol şartları gerektirdiğinde kullanılır.Araçta çeker aks için kar zinciri bulundurulmalıdır. Kar zinciri, trafik işaretleri ve yol şartları gerektirdiğinde kullanılır.Çivili lastik kullanılması yasaktır. Otobüs ve kamyonlarda kar küreği bulundurulmalıdır.
Slovakya15 Kasım ile 31 Mart arasında, brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan kamyonların çeker aksına kış/M+S lastiği takılması (min. 3mm diş derinliğinde) zorunludur.Araçta kar zinciri bulundurulmalıdır. Kar zinciri, trafik işaretleri ve yol şartları gerektirdiğinde kullanılır.Çivili lastik kullanılması yasaktır.
Slovenya

15 Kasım ile 15 Nisan arasında brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçlar için iki seçenek mevcuttur: 

1. Seçenek: en az bir çeker aksına (minimum 3mm diş derinliği olan) kış lastiklerinin takılması zorunludur.

2. Seçenek: standart lastik kullanılıyorsa, kış şartlarında çeker aksa takmak üzere araçta kar zinciri bulundurulmalıdır.


Brüt ağırlığı 3,5 ton üzerinde olan araçlarda, kış lastiği takılı değilse kar zinciri bulundurulmalıdır.

Çivili lastik kullanılması yasaktır.
Türkiye

1 Aralık ile 1 Nisan arasında 4 ay boyunca kış lastiklerinin kullanılması zorunludur. İl sınırları içerisinde, kış lastiği uygulaması yapılıp yapılmayacağı ortalama yerel sıcaklıklar dikkate alınarak ilgili valiliklerce belirlenir ve gerekli duyurular yapılır. Kış döneminde kamyon, traktör ve otobüslerin çeker akslarında; hafif kamyon, van ve taksilerin ise tüm akslarında kış lastikleri takılması zorunludur.. Gerekiyorsa yolda lastikler kış lastikleri ile değiştirilebilir. Kış lastiğinin zorunlu olduğu dönemde, kış lastiklerinde Ç (M+S) veya ü. tepeli dağ içinde kar tanesi (3PMSF) sembolü veya her ikisi bulunmalıdır. Kaplama lastiklerin, omuzlarında (M+S) sembolü taşısalar dahi, diş derinliği ve deseni kış lastikleri ile uyumlu olmalıdır. Kış lastiklerinin diş derinliği kamyon, traktör ve otobüslerde en az 4mm, hafif kamyon, van ve otomobillerde en az 1,6 mm olmalıdır.


Araçta kar zincirinin bulunması veya kullanılması, sürücüleri kış lastiği kullanma yükümlülüğünden kurtarmaz.Sadece buzda kullanılabilen çivili lastikler kış lastiklerinin yerine geçebilir. Diş derinliği sırt merkezinden ölçülmelidir.
UkraynaGenel bir kış lastiği yönetmeliği bulunmamaktadır.Kar zinciri sadece kar ve buzla kaplı yollarda kullanılabilir.Çivili lastik kullanılabilir.


Kıbrıs, Yunanistan ve Malta ülkelerinde genel kış lastiği kuralları/ kar zinciri yönetmelikleri hakkında güncel bilgiye sahip değiliz. İlgili ülkelerde özel kar zinciri ve çivili lastik kurallarıyla ilgili trafik yönetmeliklerine başvurunuz.

 

Yukarıda belirtilen bilgiler, global bir araştırma sonucunda toplanmıştır. Herhangi bir güncelleme yapılması ihtimaline karşı bu bilgilerin yanısıra her ülkenin yönetmeliği ilgili bakanlıkların websitelerinden kontrol edilmelidir.